Új adózási módot kaphatnak a fejlesztők, informatikusok a KATA helyett?
2022-07-13T09:37:01+02:00
2022-08-08T20:48:31+02:00
2022-08-08T21:05:26+02:00
  • Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nekem nem, én felszámoltam a katát, már láttam júniusban, hogy most éppen a katások lesznek főellenségnek beállítva. Mielőtt még engem elvittek volna, elmentem alkalmazottnak. Zürichbe. Elég gyors volt a folyamat :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Igen. De úgy látom, neked is menni fog. ?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Meg persze havonta megcsinálod a bevallásod, és annak megfelelően utalsz. SZJA-t negyedévente, TB-t minden hónap 12-ig, Szochot szintén minden hónap 12-ig. Természetesen ezeknek mindenek más a számlaszáma. :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Igen, egyetértünk! Ez lett volna a legjobb megoldás szerintem is.
    Főleg, ha nem év közben, hanem 2023-tól kezdődően kerülne bevezetésre.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az átalányadó sem lesz bonyolult: kiszámolod az éves bevételedet (összeadod a számlák összegét), levonod belőle a 40% "költséget" és az 1,2 mFt-ot, a maradékra megfizeted az adót.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Tehát leviszed a 3 milliós határt, növeled a havi fix befizetést és 300e katás nincs kivágva az ablakon.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nem bonyolult. Az éves bevételed alapján lesz számolva.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • De át lehet térni: Áttérés katáról átalányadózásra év közben

    A NAV-os nyilatkozatnál is szerepel erre egy pont: 22T101E nyomtatvány A02-es lap 14-es pont "A kataalanyiság megszűnése" pontban van az, hogy: "Kataalanyiságom megszűnésének bejelentésével egyidejűleg, egyéni vállalkozói tevékenységemre az átalányadózást választom."

    Ezt kell bepippantani.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A 3M éves limittel pedig szerintem sok bújtatott foglalkoztattat kizártak már korábban.

    Nem, 3 mFt-onként számláztak más-más cégnek. Több ismerősöm is ezt csinálja. Van ahol úgy hirdették az állást, hogy a limit nem akadály.

    Úgy vélem sokkal inkább arról van szó, hogy a KATÁS társadalmi réteg többsége szabad, gondolkodó vagy ráérő emberekből áll.

    Ne hidd.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "De ott kezdődik, hogy nem az ÁFA nélküli összeget kell számolni, mert az ÁFA is adó"
    Nagyon sok KATA-s alanyi adómentesként számláz, nincs ÁFA.

    "Ami megint egy téves, illetve hamis összehasonlítás, mert ott volt a 3 millió feletti büntetőadó, ami a valóban évente 10-12 milliót keresők közül szinte mindenkit érintett.."
    Erre kb. másnap megvolt a "megoldás" és több cégnek számláz mindenki. Gyakorlatilag nincs büntetőadó.

    "egy KATA-s vállalkozó sokszor rengeteg tételesen nem kiszámlázható költséget visel és munkát fektet be az üzlet megszerzésébe"
    Helyesebben egy KATA-s vállalkozó, ez független az adózási formától. Igen, ez így van, ezért kell eldönteni, hogy valaki vállalkozó vagy munkavállaló. Ez mindenkinek a saját döntése.

    "Egyrészt ez mellébeszélés, terelés. Mert, hogy te nem tudhatod, hogy majd ki miért fog ríni, és"
    Ld. most az énekesek, zenészek, színészek, vállalkozók, stb. Sima gyári munkás nem sír, hogy 30 eFt a nyugdíja, mert azért annál jóval több még neki is, pedig nem volt agyonfizetve...
    A KATA-val ott a legnagyobb gond szerintem, hogy aki most 50 eFt-ot fizet, (véleményem szerint is) az fog legjobban sírni majd, amikor nem lesz nyugdíja. Mert most is keveseknek van saját nyugdíj megtakarítása. Ja, és ha netán idő előtt elpatkolsz, akkor a feleségnek özvegyi nyugdíja, gyerekeidnek árvaságija lesz. Ezek fontos dolgok még egy informatikus családjának is.

    "Ami persze megint nettó hülyeség, főleg egy olyan országban, ahol tízmilliókat ad ajándékba az állam minden feltétel nélkül a gyerekeseknek, csak azért, mert gyerekeket szülnek"
    Bocsánat, de azok a gyerekesek biztosítják, hogy 20-30-40-50-60 stb év múlva is legyen adófizető.

    A problémát értem, engem is érint, de azt kell látni, hogy 1 mFt munkáltató általi "költség" a munkavállaló esetén kb. 588 eFt nettó, míg 40%-os átalányadó esetén most is kb. 755 eFt marad a vállalkozónál. Szóval még mindig legalább 160 eFt-tal beljebb vagyok. És ez azért legalább, mert ha 1 mFt-nál kevesebb bevétellel számolok, akkor az 1,2 mFt-os adómentes rész nagyobb arányt jelent.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ha meg 20%-is adókulcs lenne, akkor meg az lenne a vélemény, hogy miért nem 15%-os adókulcs lett, mert senki sem szeret adót fizetni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az angliai cég jól működött sok éven át.
    Ugyan magasabb volt a könyvelési költség és a székhelybérleti díj, de összességében KATA adózási szintjével vetekedett.

    Ám ez 2 éve már nem így van:
    1.) a BREXIT miatt, (azaz például nem számlázhatsz ÁFA mentesen, mert EU adószámot kell hozzá kiváltani és 3. országnak minősül minden, tehát behozatali vám + áfa befizetésre köteleznek) és mert

    2.) itthon hoztak olyan rendeleteket,  amelyek ellehetetlenítik, hogy "onnan dolgozz ide" úgy, hogy közben itt laksz. Pl.: köteleznek magyar telephely létrehozására amely kapcsán magyar szabályok szerint kell (újra-)adóznod.


    Az osztrák cégalapítás pedig egy horror árkategória.
    Az ottani könyvelők perc-pontosan kiszámlázzák neked minden telefonálásodért, számla könyvelésedért, utánajárásért a 120Eur/óra munkadíjukat.
    Egy ismerősöm jól pörgő butikot üzemeltetett Bécsben, de az összes nyereségét elvitte a könyvelő.

    A szlovák cégek többsége "nemtörődöm".
    Azaz a legtöbbjük (olcsóak) nem is hivatalos könyvelő, nincs regisztrált azonosítója, nem adja a nevét a munkájához.
    A nevesebbek pedig el vannak havazva, és így szintén nem várhatsz tőlük precíz munkát.
    És ha kapsz egy ellenőrzést, akkor magadra vagy utalva! Az ottani hivatalok nem hajlandóak magyarul, de még csak angolul sem levelezni, csak hivatalos fordítást fogadnak el.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Meg a sör alátétnyi papírmunka része se volt utolsó.
    Most meg, majd jöhetnek a havi - éves bevallások,
    azok "bonyolult", nehezen értelmezhető számolásaival.

    Sok ismerős, akinek jelentősebb bevétele volt,
    angliai céget alapított / alapít, mert ott negyedét se adózza.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Csakhogy a számok mást mondanak.
    Az átlag nem 1M / hó, hanem 360e.
    Forrás: Akár a KATÁs vállalkozások 90%-át is érintheti a szigorítás

    A 3M éves limittel pedig szerintem sok bújtatott foglalkoztattat kizártak már korábban.

    Úgy vélem sokkal inkább arról van szó, hogy a KATÁS társadalmi réteg többsége szabad, gondolkodó vagy ráérő emberekből áll.
    Ők nem egy gyárban robotolnak napestig zombiként, tehát lehet idejük és szellemi erejük "mozgolódni", plusz az M1-en kívül más híreket olvasni, stb.
    Ez politikailag nem kívánatos, ergo földbe kell őket döngölni.
    Erről szól az egész.

    A most meghozott intézkedéssel nem lesz ebből egy fillér többletbevétele sem az államnak. Sőt!

    Emellett szerinted a most létrejövő/módosuló cégdömping között hány olyan lesz, ami számlagyárnak készül? És azok hogyhogy sosem buknak meg? (Magyarul kiknek a kezében van?)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • 15 éve egyszer engem is berendelt az akkori APEH, és addig csűrték csavarták, mígnem köteleztek kb 20.000 Ft befizetésére, hogy nekik meglegyen a "karácsonyi bónuszuk". (Holott mindent becsülettel leszámláztam, adminisztráltam, stb.)

    Már nem így megy. Úgy vigyáznak a vállalkozásokra, mint a hímes tojásra. Mit gondolsz, miért kellett a KATA szigorítás, amikor eddig is megvolt minden lehetőségük a bújtatott foglalkoztatás felderítésére? (Munkáltató eszközével a munkáltató érdekében a munkáltató telephelyén munkát végezni pl) Ha elkezdik ezt az ellenőrzést és még ha csak nem is büntetnek, akkor is a TV erejénél fogva visszamenőleg, a szerződés kezdetéig, de legfeljebb 5 évig az összes be nem fizetett járulékot azonnal követelniük kellett volna. Mennyi magyar cég roppant volna ebbe bele? Még a KATA változtatás volt a leghumánusabb megoldás.

    Kis matekpélda (forrás: nettober.com)

    Havi ~1.000.000.- Ft számlázott KATA-s pénz az egyszerűség kedvéért, ha bújtatott foglalkoztatásért kell figyelembe venni, akkor nettó kifizetésnek minősül, így több, mint 1,5 milliós bérnek, amiből a munkáltató nem fizetett be ~700e Ft-ot. Legjobb tudomásom szerint ilyenkor a KATA-s vállalkozás a munkáltatóval egyetemlegesen felelős az összegért ami őt érinti. Akitől előbb sikerül behajtani, attól viszik, így a KATA-s "vállalkozó" havi be nem fizetett adója és járuléka ebből a ~700e-ből nagyjából 500e és mindezek büntető kamatai + a birság összege. Számolhatsz mondjuk egy 100 főt foglalkoztató magyar céggel, aki out-source-olja az embereit nagy külföldi cégeknek és az emberei kb mind KATA-sok. 5 évre visszamenőleg...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ezt el lehet felejteni, ugyanis évközben nem lehet átalányadóra áttérni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Már rég nem ilyen a NAV. Sokkal, de sokkal felhasználóbarátabb és elsőre mindig csak figyelmeztetnek. Könyvelőnél volt aki nem rakott be egy csomó számlát a könyvelésébe és szólt a NAV valami probléma van, mert nem egyezik a UK-ből megkapott adat az ő ÁFA nyilvántartásukkal. Az ügyfél elfelejtette odaadni a számlákat mert úgyse számít, a NAV meg kapott róla nyilvántartást. Összeszedték, bevitték mondták ok és semmi bünti semmi nem volt.

    Mellesleg ha minden időben befizetsz akkor nem fognak vegzálni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Úgy vélem jogosan tartanak sokan a "könyvelési problémától" most, hogy megszűnik mindünk számára a KATA.

    Nem csak arról van szó, hogy:
     - könnyebb volt / nem kellett könyvelő
     - sokkal drágább könyvelési díjat kell fizetni (120e/év helyett >> 35-50/hó =évi min. 4-600.000)
    Hanem:
     - megbízhatóság
     - tévesztés
     - terheltség
     - bírságok.

    Az elmúlt 20 év alatt kb 12 könyvelőm volt.
    Minden alkalommal magamnak is vezettem excelben a kiadásokat és bevételeket, majd pedig év végén összevetettem az általuk számolttal.

    A 10+ könyvelőből EGYETLEN egy (orosz nő) volt, aki 6 fős céget vezetett, és MINDEN egyes beadott anyagot ő maga is átnézett mégegyszer. Ha valami nem stimmelt, akkor biztos voltam benne, hogy én szúrtam el valamit, minden más esetben a könyvelők.

    15 éve egyszer engem is berendelt az akkori APEH, és addig csűrték csavarták, mígnem köteleztek kb 20.000 Ft befizetésére, hogy nekik meglegyen a "karácsonyi bónuszuk". (Holott mindent becsülettel leszámláztam, adminisztráltam, stb.)

    Tehát számítani lehet arra, hogy manapság a legkisebb baki esetén is minimum 250.000-re megvágnak majd, ha rád kerül a sor.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Keresgéltem egy kicsit:

    Egyszerűsített foglalkoztatás

    https://www.munkaugyiforum.hu/blogbejegyzesek/egyszerusitett-foglalkoztatasrol-erthetoen

    https://www.penzcentrum.hu/karrier/20220220/egyszerusitett-foglalkoztatas-2022-szabalyok-ezt-erdemes-tudnod-az-alkalmi-munkarol-1120194

    https://nav.gov.hu/ado/egyebkot/juliustol-valtoznak-az-egyszerusitett-foglalkoztatas-szabalyai

    Megbízási szerződés

    https://kocsisszabougyved.hu/5-dolog-amit-mindenkeppen-tudni-kell-a-..

    Munkaszerződés vagy megbízási szerződés?

    Mivel munkát nem csak munkaviszonyban, munkaszerződéssel, de polgári jogviszonyban megbízási szerződéssel is lehet végezni, vannak olyan munkakörök, ahol ezt előszeretettel alkalmazzák. Ez a munkáltatónak mindenképp előnyös, hiszen kevesebb költséggel és kötöttséggel jár a számára, valamint lényegesen egyszerűbb a megszüntetése, mint egy munkaviszonynak. Munkaviszony esetén ugyanis a munkáltató fizeti a járulékokat a munkavállaló után, megbízási szerződésnél viszont ilyen kötelezettség nem terheli.

    Ha megbízási szerződéssel dolgozol, annak ellenére, hogy a megbízási szerződés kifejezetten kényelmes, körültekintően kell eljárni, nehogy leplezett munkaviszony gyanúját keltse. Ebben az esetben ugyanis semmisnek kell tekinteni. Jobb, ha tisztában vagy azzal, hogy melyek a munkaviszony minősítő jegyei, hogy még véletlenül se kerülj kellemetlen helyzetbe. Munkaviszonyt feltételez a megbízó széles körű utasítási és ellenőrzési joga, vagy az, ha rendelkezésre állási kötelezettséget ír elő. Ugyancsak munkaviszonyra utal, ha a feladatokat munkakörként írja elő a szerződés, vagy ha a díjazás a munkabér jellegzetességeit viseli magán.

    Forrás: Mit kell tudni a megbízási szerződésről? – BP Legal
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Én ezt találtam: Átalányadó kalkulátor 2022
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Elolvastam. Az nem világos, hogy miként is lesz ez számolva. A havi bevételem alapján? Gondolom igen.

    A járulékmentesség pedig az éves bevétel alapján van számolva. 40%-os költséghányad esetén: 2.000.000 Ft árbevételig adómentes (2.000.000 * 60% = 1.200.000 Ft jövedelem adó és járulékmentes)
    De ugye nem tudhatom előre hogy mi lesz az éves összebevételem...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szerencsére, KATA nélkül is lehet cégeknek bedolgozni.

    Egyik lehetőség az alkalmi munkavállalói státusz.

    Ez esetben a megbízó cég végzi a minimális adminisztrációt és fizeti a napi ezer azaz 1000Ft-os közterhet.

    Ha jól emlékszem, egy cégnek, évi 90 napot lehet így dolgozni.

    Másik lehetőség a megbízási szerződés. Ez esetben szintén a megbízó cég végzi az adminisztrációt és fizeti a közterheket.

    Ha jól emlékszem, régen, a minimálbér 1/3 értékhatárig, járulékokat sem kellett fizetni.

    Tudom ajánlani hogy az indulatos bejegyzések olvasása helyett, az adó portálokon nézzetek utána a lehetőségeknek.

    És ha a cégek elsöprő többsége, beleértve a mikrovállalkozásokat is be
    tudják jelenteni a munkavállalót a megfelelő jogviszonyba, és
    járulékokat is tudnak fizetni utánuk, higgyétek el, a titeket
    foglalkoztatni kívánó cégek is megfogják tudni oldani ugyanezt ha
    akarják...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az átalányadó hol lesz 20 % alatti? 

    Ez alapján ~21-27 között van.

    Említettél kalkulátort. Megosztanád velünk hol található?

    Egyébként sokunk egyetértett abban, hogy nevetséges a havi 50 ezer mindenre és fizetnénk többet is, de pl. engem az b*szott fel leginkább, hogy adminisztrálhatok, könyvelőt kell igénybe vennem.

    KATA-nal ilyen nem volt, egyszerű volt könyvelő nélkül is. Évi 1 bevallás, NAV-nál a számlák, havi adó fizetés. Thats all.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Sajnos a nyugdíj egyre inkább álom, maradtam is MNYP tag. Az öngondoskodás szerintem mindkettő (alkalmazott/vállalkozó) esetben fontos lenne.
    Persze ez is olyan mint a klímaválság...nem hisszük el, hogy el is jön az.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Aztán majd nem akarom hallani nyugdíjas korban, hogy jájj-jájj nincs pínzem, nem lett, csak minimálnyugdíjam és a magtakarításaim se érnek semmit, mert a rossz korfa miatt hatalmas infláció van. 

    Egyrészt ez mellébeszélés, terelés. Mert, hogy te nem tudhatod, hogy majd ki miért fog ríni, és hogy nem magad leszel -e a leghangosabban visító mindenki közül - függetlenül attól, hogy mit és hogyan adóztál.

    Másrészt (és mert) a majdani nyugdíjakat elsődlegesen nem az fogja meghatározni, hogy ki mennyit fizetett be most és az elmúlt évtizedekben, vagy hogy KATA-zott -e vagy sem, hanem az, hogy akkor, amikor a nyugdíjat kellene kapnia mennyi befizető lesz, azok mennyit fizetnek be, milyen állapotban lesz a gazdaság és főleg, hogy hány nyugdíjas fog még élni és milyen nyugdíjtörvények lesznek.

    Ugyanis - megint csak orbánék kiváló hozzáértésének köszönhetően, amivel beszántottákmegvédték a magánnyugdíjakat - kizárólag a felsoroltak fogják meghatározni azt, hogy mennyi lesz a nyugdíjra fordítható teljes összeg, mi alapján lesz a pénz a nyugdíjasok között elosztva. Az meg, hogy ki mennyit fizetett be vagy hány szolgálati éve volt, legfeljebb csak ezen belül relativizál majd.

    De biztos fedezet, biztos összeg (a magánpénztárak hiányában) nem lesz garantált senkinek, a havonta százezreket befizetőknek sem, hiszen befizetései lényegében elvesznek és jelenleg is elvesznek minden hónapban. Elmennek az aktuális kiadásokra, beépülnek a stadionokba.

    Az a helyzet, hogy te is elvárod, hogy gondoskodjon rólad az Állam, de megfinanszírozni nem akarod, potyautasként vigyorogsz, hogy mások finanszírozzák az ellátásodat.

    Ami persze megint nettó hülyeség, főleg egy olyan országban, ahol tízmilliókat ad ajándékba az állam minden feltétel nélkül a gyerekeseknek, csak azért, mert gyerekeket szülnek, miközben valójában - a gyerekeik révén - ők már eleve már plusz terhet rónak az államra, és miközben ők már eleve több juttatást kapnak a plusz pénz nélkül is a közösből, mint a gyerektelenek vagy az egyedülállók.

    Persze ismerjük a hamis racionalizálást a dolog mögött, hogy de hát majd a gyerekek fogják később építeni az országot és mennyi adót fognak fizetni - csak sajnos ez (megint csak pláne ebben az országban) még annyira sem adott, mint bárhol máshol. Mert a gyerekek igen jelentős része simán kivándorol majd egy másik országba, és itt semmit sem fog építeni, és semmi adót sem fog fizetni, amelyik meg nem, annak is jelentős része közalkalmazott lesz, aki megint nem csak, hogy adót nem fizet be, de pénzébe kerül az államnak. Vagy biorobot egy multinál, minimális adókkal. (Megintcsak azért, mert kormányunk végtelen bölcsességében az oktatást is csak lerabolja, kizsigereli - de ez már egy nagyon másik történet.)

    A lényeg, hogy itt senki nem a KATA miatt lesz potyautas, és a KATA-s még mindig nettó befizetője az államháztartásnak - annál inkább, minél többet keres. Szemben mondjuk a nem KATA-s közalkalmazottal (aki még az adóját is a neki az adókból kifizetett fizetéséből fizeti), vagy a háromgyerekes nem KATA-s alkalmazottal, aki ugyan lehet papíron kicsit több adót fizet, mint egy egyedülálló KATA-s, csak éppen a tízmilliós CSOK vagy pusztán csak a gyerekei iskolai tanítása, orvosi ellátása révén szintén többe kerül az államnak, mint amennyit befizet, vagy legalábbis amibe az egyedülálló kerül.

    Sajnos a KATA-t az eredeti szándék ellenére, visszaélésszerűen alkalmazták, jól lefedve szerződésekkel. 

    Ami ugye megint nem igaz, csak a propaganda kamuhazugsága, amit te jól elhittél. Ha ugyanis valakik jogszerűen KATA-ztak, akkor nem visszaéltek, hanem éltek vele. Ha meg nem jogszerűen, akkor megbüntette őket a NAV. Innentől kezdve azt mondani, hogy az emberek - úgy általánosságban - visszaéltek vele, értelmetlen. Amihez képest az, hogy amennyire értelmezhető a visszaélés fogalma vele kapcsolatban, annyira továbbra is vissza lehet majd élni vele, már csak ráadás.

    A sietségnek pedig a helyzet az oka.

    A sietségnek a helyzet nem oka, hanem legfeljebb ellenérve lehet. Ti. hogy már így is elég nagy bajban van a gazdaság, egyébként is magas az infláció, egyébként sem ér semmit a pénzt, egyébként is csökkennek a reálkeresetek, és egyébként sincs jog- és gazdasági biztonsági - ilyen helyzetben pedig a legnagyobb hülyeség egy ilyen intézkedést hozni, ami mindezeken a területeken csak még rálak egy lapáttal a problémákra és elmélyíti őket, nem pedig javít rajtuk.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ezzel egyetértek, csak most a vízzel együtt a gyerek is ment. Ha lett volna egy, mondjuk 20%-os adókulcs (hó végén bevétel * 0.2, azt kell átutalni a NAV számlájára) szerintem a kutya nem hördült volna fel rajta. De így eléggé gáz.

    Az átalányadónak még ennél is alacsonyabb az adóterhelése. Van hozzá kalkulátor a neten, próbáld ki.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ezzel egyetértek, csak most a vízzel együtt a gyerek is ment. Ha lett volna egy, mondjuk 20%-os adókulcs (hó végén bevétel * 0.2, azt kell átutalni a NAV számlájára) szerintem a kutya nem hördült volna fel rajta. De így eléggé gáz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • BTW, majd elfelejtettem, hogy a munkavállalónak se jó a KATA. A hazai cégek elkezdték beleszámolni a fizetésbe a KATA-t. Amikor a munkáltató már azzal jön, hogy mennyi nettót kérek, már tudom, hogy a nyereségét a KATA-nak akarják behúzni. Szó sincs róla, hogy te mondjuk 1 milliós bruttó helyett számlázhatnál 1.33 milliót. Sokkal inkább 1.1 milliót, a többi a munkáltató nyeresége. Belekényszerít egy adócsalásba.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
abcd