Az AMD szerdán új Radeon R9 és R7 kártyáival együtt egy új alacsony szintű, 3D-s programozási felületet is bejelentett. A Mantle egyelőre kizárólag a cég új Radeon grafikus magjainak programozására lesz használható - de máris megindultak a spekulációk, amelyek szerint a Microsoft generikus felületének, a DirectX-nek az utódját is képezheti.

Ezek alapja az, hogy az új Xbox One - és mellesleg a PS4 - konzol grafikus chipjét is az AMD szállítja, a cég pedig a Mantle-ről kiadott közleményében többplatformosként aposztrofálja frissen bemutatott programozási felületét. Így sokan azt gyanítják, hogy a Mantle nem más, mint az Xbox One kvázi natív 3D-s API-jának visszaportja a PC-re - ami azonban ha így van, gyakorlatilag a DirectX utódját képezheti majd.

Utóbbival kapcsolatban már korábban közölte az AMD, hogy tudomása szerint a Microsoft 12-es verziót már nem fog belőle elkészíteni, illetve magából a redmondi berkekből is olyan információk szivárogtak ki amik szerint a DirectX a jövőben inkább csak legacy interfészként marad majd meg, de az új fejlesztések csak egy modernebb, kifejezetten többplatformos működésre és egyszerű használatra tervezett utódjában fog megjelenni.

A felmerült kérdésekre a választ november közepe táján lehet majd várni, az AMD ugyanis ekkorra ígér tovább részleteket a Mantle-ről ill. - minő véletlen - ekkor kezdi majd meg hivatalosan a Microsoft is az Xbox One forgalmazását és ezzel együtt az ahhoz kapcsolódó programozási felületek és alkalmazásbolt megnyitását is.