Pascal könyvekban assembly :(
2008-03-02T20:45:42+01:00
2008-03-06T10:55:47+01:00
2022-07-19T04:22:03+02:00

  • Tölts le egy linuxot, tegyél fel egy openstep-et és próbáld ki.
    Úgy vagy 20 éve amikor a C-t OOP-síteni kezdték két irányzat alakult ki, a C++ és az ObjC. Aztán hogy hogynem valahogy mindenki a C++-t használja (pedig a gcc-ben van ObjC is), ennek ellenére linuxon sem nagyon láttam még OC-s programot egy OOLite nevű amúgy jó kis Elite-klón játékprogitól és persze magától az OpenStep-től eltekintve.
    Mindenesetre én ha az oprendszeremnek C alapú API-t csinálnék és OOP-set akkor inkább azt a C++-t választanám erre a célra amit a világ 99.99%-a használ és nem az ObjC-t amit pár next-es arc kivételével senki (a Next mint platform pedig már szintén vagy 10-15 éve halott).
    Az megint más kérdés hogy 2008-ban jó ötlet-e natív API egy oprendszernek.
    A pozitívum hogy az újabb generációs API-jának már van javás intefésze is, viszont ha javázni akarok akkor minek írjak MacOS-függő kódot amit az userek 2-3%-a használ ?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • nem tudom, én pont Mac-et készülök venni :)
    már csak pénz kéne hozzá :(
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A MacOS-ről miért írja mindenki, hogy agyhalott? Annyira rossz volna az Objective C?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az OOP a C#, Java nyelvekben is megvan, sőt a C#-ban talán jobban is mint a C++-ban.

    pont ezt mondtam én is ;)
    a wxwidgets meg iszonyat
    pont minap kellett volna egy 2.4-ben írt programon pár módosítást csinálni, de már le sem fordul, úgyhogy erre a célra csináltam egy virtuális gépet, egy régi wxdevc++-szal, hogy tudjak vele valamit kezdeni, szóval wx-et soha többet...
    ugyan mostanában "ablakos" proggit nem csináltam (most inkább játék- és flash fejlesztéssel foglalkozom) de ha kellene, akkor vagy gtk2 lenne a nyerő, vagy QT, bár annak a licence-e nem igazán bejövős nekem, de az legalább C++ :)
    A MacOS agyhalott voltáról meg annyit, hogy a cégnek, aminek most flasht csinálok, csak Apple gépei vannak :D (pedig nem is amerikaiak, hanem németek!)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az OOP a C#, Java nyelvekben is megvan, sőt a C#-ban talán jobban is mint a C++-ban. Az API valóban lényeges. Anno én is sokat fejlesztettem linuxra, és pont az egységes API hiánya az ami miatt .NET-hivő lett belőlem. Nem lehet úgy fejleszteni hogy nem tudod hogy az épp általad használt lib N+1-es verziójában benne lesz-e még az a függvény amiket hívogatsz, sőt egyáltalán lesz-e N+1-es verzió. Én wxWidgets-szel csináltam C++-os ügyviteli szoftvert postgresql segítségével. Szép volt, jó volt (legalábbis nem vészesen rossz), csak épp 3x annyi energia mint ugyanez Delphiben, plusz volt egy állandó (és nem kicsi) fejlesztési költség az állandó API változások és különféle bugok miatt (a gcc is szigorodott, a wx is változott, néha nem is kicsit). Ehhez képest a Kylix áldás volt - amíg tartott. Az is teli volt buggal, de legalább azt tudni lehetett hogy ha az 1.0-ban benne volt a DataGrid akkor a 3.0-ban is benne lesz és ugyanolyan API hívásokkal lesz elérhető.

    Ha többplatformos akkor max. java, a SUN-ék vigyáznak a kompatibilitásra, de a többbi felejtős. Ráadásul a windowson kívül nagyobb platform (kliens oldalon) a linux van és a MacOS és mind a kettő elég agyhalott dolog, az előbbi az openszorsz jellege és az ebből adódó minden bokorban csinálunk egy disztribúciót dolog miatt (ami support és deploy szempontjából rémálom), az utóbbi pedig az ObjC alapú API miatt érdekes kérdés, valamint mindkettőnél az hogy érdemes-e energiát fordítani egy 5%-os piac kiszolgálásába ahelyett hogy a 95%-ra koncentrálsz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • így van, mindenképp valami C-alapú nyelv (mondjuk C++, hogy meglegyen az OOP személet) a jó választás, onnan már nagyon könnyen megtanulsz bármilyen modern nyelvet (C#/Java/Flash ActionScript/PHP, stb)
    persze a nyevl öngamában még kevés, nem árt a megfelelő API-kat is ismerni. nálam mondjuk eleve csak többplatformos megoldás játszik, pl. SDL, OpenGL, stb
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ennek igazából csak akkor van értelme ha mindenáron win32-es ügyviteli progit akarsz csinálni. A Delphi erre nagyon jó, de .NET-re már a Visual Studió szvsz szerencsésebb választás a C# nyelvvel. Ha meg win32 és nem ügyvitel akkor az C++. Ha meg nem windows akkor java. Én igazán nagyobb ellentétet a C-szerű vs nem C-szerű nyelvekkel kapcsolatban látok (illetve a szigorú típuskezelés vs scriptnyelvek de az itt nem jött elő), a magyar oktatási rendszer árnyoldala hogy nagyon Pascal-centrikus (főleg Turbo) és aki ezen nőtt fel annak finoman szólva szoknia kell a C-szerű nyelvek "kriksz-krasz" szintaktikáját. Míg ha erre van ráállva a szemed akkor a C#-Java-C++-PHP átállás nem okoz akkora lelki törést mint ha mondjuk Object Pascal vagy Visual Basic irányból jössz. Persze ettől a fenti C-szerű nyelvek filozófiája még jócskán eltér, de legalább a szintaxist nem kell annyira szokni mint Pascal vagy VB irányból.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Attól függ, mit akarsz programozni. Gondolom ezzel sokat segítettem:)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nagyjabol tokmindegy, csak ha valami RAD eszkozt valasztasz (Delphi, VS.net, stb), akkor inkabb a nyelv megtanulasara fektess nagyobb hangsulyt, ne ragadj meg a komponensek dobalasanal!

    Ha majd jobban elmelyulsz a programozasban, el fogod tudni donteni magad, hogy mit erdemes tanulni...szvsz...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Uhh láom itt mindenki "fűzseni"
    mondjátok akkor miben tanuljak prorgamozni?mert nagyon érdekel de eddig csak a pascalt használtam
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • a pascalt meg szvsz felejtsd el, egyrészt a nyelv is nagyon szűkös keretet ad, másrészt meg ma már minden az OOP-ről szól

    Bizony, helyette használjatok Object Pascal-t.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • ha játékot, meg úgy általában grafikus módokat, hangot, stb akarsz használni, a már említett SDL a tuti nyerő, nagyon könnyen lehet vele csinálni szinte mindent, van egy csomó lib hozzá, így pár sorból meg tudod csinálni mondjuk egy beolvasott képfile kezelését, mp3 vagy ogg lejátszását, ttf fontokat használhatsz, stb
    neki lehet persze állni ezeket megírni, de minek feltalálni a melegvizet?
    a pascalt meg szvsz felejtsd el, egyrészt a nyelv is nagyon szűkös keretet ad, másrészt meg ma már minden az OOP-ről szól (na jó, az SDL pont nem :D), ebbe az irányba érdemes lépni
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Jó nyelv volt a Modula
    Csak kár, hogy bejött az oop
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Egyébként van a világon VESA is, kár hogy nagyon elfelejtették, pedig nincs azzal semmi baj, ha van hozzá normális unit. Szinte minden vidikártya kezeli ma már a VESA-t (99,9999%-ban).


    x64 ... Sőt, már 32bites Vista-n sem megy a VESA, csak DirectX-ből lehet grafikud módot váltani.

    DOSBox Framework lesz az!
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Egyébként van a világon VESA is, kár hogy nagyon elfelejtették, pedig nincs azzal semmi baj, ha van hozzá normális unit. Szinte minden vidikártya kezeli ma már a VESA-t (99,9999%-ban).
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Megjegyzem az XP csont nélkül futtatja a Pascal programokat, az ember szinte észre sem veszi, hogy DOS-os programot használ.


    x64 ...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • De 16 biten, DOS alatt, főleg Turbo Pascalban? Mi értelme van ennek? KisJ bácsi már ezerszer emlegette és ajánlgatta a full vindózos, ezer bites assembly fejlesztést. Meg is mutatta, hogy milyen egyszerűek a mai macro assemblerek, akkor minek elő venni a régi(sz.ar)t?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Én 6 év Pascalozás után azt mondom, felesleges ma már erőltetni.
    .NET alatt is van for ciklus, writeline, konzol is van...
    Suliban mi is először Pascaloztunk, de utána VB.NET volt, és a hozzá nem értő osztálytársaim jobban is szerették a VB-t, meg jobban is értették, pedig kb ugyanazt csináltuk mindkét nyelven.
    Alapok tanulására más is jó, nem kell az őskövület TP.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szerintem mar tudjatok mit irnek ide ha lenne idom...

    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ezzel én is egyetértek, nem érdemes a TP-vel manapság foglalkozni, ha komolyan érdekel valakit a programozás. A TP nem valami "szuperalap", hogy anélkül senki nem tud rendesen megtanulni semmit utána - kb amúgy is a Delphi (meg Modula ) épül rá, és ezek meg nem a hardverközeli programozás eszközei általában.

    Az efféle "Jó alap, hogy később megtanulhassa" szlogenekről meg azt gondolom, hogy minek egy avítt (?) cuccal alapozni, ha egyből lehet újabbat is használni - és abban alapozni! S ha ez megy (lehet kicsit összetettebb, mint a TP- bár ez sem biztos), akkor eladható tudása van, nem kell újratanulni megint mindent (mondjuk így is muszáj néha, ugye)

    Meg a grafikáról:
    Ha régebbi gépen kell tetszőleges felbontás, pofonegyszerű megoldás a DirectDraw, plö a DirectDraw2, ami win95-n is fut, és hardveresen gyorsított bitmapeket lehet vele rajzolgatni, vagy szoftveresen is akármit, ha lockolja a backbuffert, álá klassszikus LFB, manapság is kiválóan müxik, én egy AMD3000 cpu val 3szor újra tudtam rajzolni egy 1024*786*32bit screent, ASM nélkül pixelenként, minden fájdalom nélkül (75 fps-sel ment- monitor refresh miatt nagyobb nem lehetett.)

    Alternatív megoldás lehet még az SDL, amit sokan szeretnek, mert Linuxon is mén (Ogl-re épít asszem)

    Na, mondjuk ezek olyan fejlett cuccok, hogy ehhez már minimum 10-12 éves fejlesztői környezet kellhet (pl VC6 már szinte sok '98-ból ).

    - érdemes nagyon meggondolni, mivel kezd az ember, én is lehúztam vagy 3 évet TP-vel, elég lett volna SOKKAL kevesebb is szvsz -

    Üdv.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Alapokat megtanulni nem rossz dolog ez, csak senki ne higgye hogy 2008-ban ez a programozás. Kb. olyan mint amikor anno én programozgattam a Commodore VC20-as gépemmen. Jó volt, de akkor már az igazi programfejlesztés rég C-ben, dBase-ben zajlott és nem CBM Basic V2-ben vagy 6502-es assemblyben (bár ennyire nem volt rossz a helyzet, akkortájt ha VC20-ra már nem is, de C64-re még fejlesztettek).

    Az szép hogy valakinek 386-osa van és játszani akar - de ez esetben kismillió régi DOS-os progit talál a neten, nem biztos hogy ezért érdemes nekiállni újat fejleszteni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Van olyan magyar nyelvű könyv, aminek valami hasonló cime van, hogy "Az nvidia kártyák és 3D-s gyorsitás közvetlen programozása 32/64 bites assembly utasitásokkal" ? Nemhiszem hogy létezne bár nemjártam utána.
    Úgy meg azért csak könnyebb megtanulni valamit, ha melletted a magyarnyelvű könyv és nem a neten kell összevadászni az infót aminek nagyrésze angol (ha találsz egyáltalán infót).

    Amúgy szerintem jó alap ez ahhoz, hogy később tovább lépjen. Az első időben úgyis olyan dolgokat kell megtanulnia, amiknek ugyanúgy hasznát veszi később is. Gondolom a 32/64 bites Assembly kód is ugyanigy néz ki, csak nem 16 bites regiszterekkel dolgozik, meg több utasitást ismer. Meg gondolom az újabb vide módokban is hasonlóan kell mondjuk egy képet kirajzolni a képernyőre, legfeljebb másképp kapcsoljuk be az üzemmódot, meg nemkell szegmensekkel vacakolni.
    Ugyanigy ha valaki ért a C64 és Z80 assembly programozásához akkor az könnyebben megtanulja a 386-os gép (vagy más) programozását. Szóval annyira szerintem nem haszontalan 286-os procit programozni. Legfeljebb ha az alap tudás már megvan akkor váltani kell valami modernebbre.

    Megjegyzem az XP csont nélkül futtatja a Pascal programokat, az ember szinte észre sem veszi, hogy DOS-os programot használ. Gond csak a Vistával lehet, arról nincs tapasztalatom. A 320x200/256 üzemmód meg azért jó, mert minden videokártyán működik. Ha lenne rendes információ a videokártyákhoz akkor jólenne még a VESA is, de sajnos nincs.

    Megjegyzem a 320x200/256 üzemmódot az újabb nyelveken is be lehet kapcsolni (mondjuk JAVA-ban biztosan), legfeljebb nem szokták. Azért meg nemkell leszólni valakit mert ezt programozza. Lehet nincs csak egy régi P2-es gépe amiben 3D támogatás is alig van. Vagy az egyik haverjának P1-es gépe van és azt akarja hogy őis játszani tudjon vele. Most akinek régi gépe van az akkor ne is akarjon programozni? (Babapofabob gondolom nemakar már a nyáron pénzt keresni ezzel. Ha akarna akkor lehetne mondani, hogy ne tegye.)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ez a vonat már úgy 15 éve elment. Utoljára akkor volt a TP és az assembly valóban aktuális fejlesztői környezet. Azóta kb. annyira aktuális mint a Z80 assembly ami a maga idejében szintén nagyon klassz dolog volt (amúgy szvsz kb 500x jobb mint az inteles), sőt az igazi az volt amikor az ember nem is használt assemblyt hanem hexában írta be a gépi kódot a gép memóriájába, Pl. 3EH = LD A,N; CDH = CALL NN; C9H=RET; mégsem teszek fel magamnak mondjuk ZX-Spectrum emulátort csak azért hogy Z80-ban programozgassak. A DOS-os világ ma kb. annyira szól 2008-ról és a gép ismeretéről mint a 8 bites gépek emulációi. Szép dolog hogy tudom hogy hogyan működik belül a Spectrum vagy a C64,a TRS80 Model I, de a mai gépek nem ilynek. Ha ma akarsz valóban assembly-t tanulni akkor legalább 32, de inkább 64 bites utasításkészlettel ismerkedj és ne az MCGA üzemmóddal, a VESA-val vagy a pláne a BGI-vel barátkozz hanem mondjuk az NVidia kártyák közvetlen programozásával.
    Más kérdés hogy az egésznek mennyi értelme van, én max. akkor foglalkoznék ilyennel ha kimondottan ez lenne a munkám. De a mai gépek ilyenek és a 20 évvel ezelőtti DOS-os rendszerek erről nem sokkal mondanak többet mint anno a Spectrum vagy a C64.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Valakinek majd írnia kell a fordítókat úgyis...

    Amúgy meg:
    1. 16bites kód nem sz4r(de régi), biosba is van pl.
    2. TP7-ben is lehet winapizni, 32bites regeket használni, közben hardveresen kezelgetni, mondjuk .NET nem jön be így gondolom téged már nem érdekel...
    3. Core 2 Duo is támogatja a REAL módot, kár hogy a Windows nem. Konklúzió: Nincs szükség dosboxra, fel kell tenni a DOS-t...

    ui.: Szerintem tanulja meg az ASM részét is, jó dolog...
    ui2.:
    "Egy nap alatt ASM"

    Mint nyelvet azt lehet, körülbelül semmi nyelvi elem nincs csak a parancsok. De itt az a szép hogy a gépet kell ismerni nem pedig a nyelvet...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azért, mert neked tetszik, hogy az MS által megírt kódokból gyorsan össze tudsz rakni látványos dolgokat, attól még mást érdekelhet, hogy hogyan működik a gép, right?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ezt most miért nekem mondod?

    Amúgy .net alá is lehet Pascalban dolgozni, nem?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ja tenyleg, en valamiert arra gondoltam, hogy a jatek csak win api-t hasznal a grafikahoz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nincs.


    Most mé'? OpenGL megszünt?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Hát az enyém!
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • kié is legyen most a pont
    Mutasd a teljes hozzászólást!
abcd