Egyetem...
2006-04-17T21:15:50+02:00
2006-08-25T11:52:04+02:00
2022-07-26T15:31:17+02:00
  • Hello!

    Debreceni egyetemen tanulok. Lany vagyok. Nekem is sokan mondtak, hogy ez, meg az a tanar utalja a lanyokat, de en soha nem tapasztaltam ilyesmit. Nem kell tul lenge oltozetbe menni vizsgazni, es akkor semmi gubanc. Ha meg valaki ugy akar atmenni az meg is erdemli.

    El lehet vegezni a PTM-et Debrecenben. Sokan mondjak, hogy 6 ev alatt, de szerintem 5 alatt is meg lehet csinalni .
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Foglalkozni kell vele szerintem. Lehet 0ról indulni, ha utána van türelmed és időd még napi 6-7 órát bújni a google-t és a könyveket. Ha nincs, akkor szükséges a megfelelő alap, vagy kibuksz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szia!

    Én ELTE, de nekünk sem magyarázták alapjairól. Így kb egy lányt sem tudok, aki értette volna, hogy miről van szó infó órákon. Páran azért "megtanulták", illetve voltak, akik bemagolták.

    Szóval szerintem körülbelül 100%, hogy nem fogják a szátokba rágni.

    Szerintem igen is kell egy erős alap, ha vágni is akarod a témát.

    Viszont! Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet vizsgákon átmenni...

    Catti
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Üdvözlet mindenkinek! Tudna valaki információt adni a Debreceni Egyetem infóoktatásáról? Elvégezhető? Elég sok rosszat hallottam arról hogyan szórják az embereket, sőt álítólag van aki elvből nem enged át soha lányt. Ki mit tud? Egyáltalán elmagyarázzák normálisan az alapoktól az informatikát?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Reszben egyetertek veled. Amit maskep latok az az autodidakta resze. Ez is szigoruan szvsz: egyetem vegezte utan kevesen veszik a faradsagot, hogy tovabbi elmeleti anyagot taplaljanak magukba, ellenberg a gyakorlati tudas elsajatitasa gyakorlatilag a levego beszivasaval kerul be a szervezetbe.

    Szerintem aki nagyon penge es kitarto, az autodidakta modon is megtanul akarmit.


    Csak sztem erre nem lehet alapozni. Ilyen iszonyu keves van.


    De az oktatasnak nem szabadna erre alapoznia, tehat az ipari szuksegnek megfelelo aranyban kellene elmeleti es gyakorlati szakembereket kepezni.


    Valoban. Ez lenne az idealis, de sem a leendo munkaero, sem az okatasi rendszer nem tul rugalmas es az ismeretlen parameterek szama is eleg sok az 'egyenletben'.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Vagy miert baj az ha az ember kicsit tobbet tud mint 'amire szukseg van'.

    Nezd, egy erdeklodo programozo elobb utobb kiegyenliti az oktatas csorbait. Ha tul keves gyakorlatot tanitanak neki, akkor onszorgalombol elobb utobb megtanulja a gyakorlatot is. Ha pedig tul keves elmeletet tanitanak, akkor azt is megtanulja konyvekbol. (Rengeteg jo elmeleti temaju konyv van az Amazonon.) Szerintem aki nagyon penge es kitarto, az autodidakta modon is megtanul akarmit.
    De az oktatasnak nem szabadna erre alapoznia, tehat az ipari szuksegnek megfelelo aranyban kellene elmeleti es gyakorlati szakembereket kepezni. Azutan az egyen szintjen mindenki ugyis hozzateszi a sajat autodidakta tanulmanyait. En pl. szeretek matekkonyveket olvasni, foleg igy, hogy nem vizsgara tanulok, csak szorakozsabol olvasom.

    De amugy az egesz szigoruan szvsz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • ;) Latod ez pont az a pont, amikor a szep elmeleti levezetes egyaltalan nem allja meg a helyet a valosagban.

    Ez csak egy nev a diplomadban, mint ahogy a program_tervezo_matematikus diplomaban is csak egy szo a tervezo, de a matematikus is. Nem kategorizal es deklaral semmit, legfeljebb potencialis iranyt mutat...

    Nekem van/volt olyan mernok vegzettsegu tanarom, aki matematikusokat meghazudtolo absztraksaggal oktatja az univerzalis algebrat.

    Es forditva is tudnek peldat mondani...

    Lehet, hogy a te kepzeletedbe vagy definicio szerint ez lennea torvenyszeru, de a valosag ettol nagysagrendekkel arnyaltabb.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • En BME infon vegeztem, es ha te az ottani kepzest nem tartod eleg elmeletinek, akkor azt kell hogy mondjam, hogy te az elmeletiesseg olyan szintjerol beszelsz, amire az iparban meg multicegek R&D-jeben sincs szukseg, csak max kutatointezetekben, alapkutatasban, stb...


    Eppen tudok olyat ami elmeletibb ;)

    Es oda nem is kell szakembereket kepezni? Vagy miert baj az ha az ember kicsit tobbet tud mint 'amire szukseg van'. Bar megjegyzem ennek igy nincs ertelme, mindenki tanul olyat amit pilanatnyilag haszontalannak tart, vagy nem is latja, hogy a megoldas kitalalasa soran felhasznalta valamilyen formaban. Szoval ezt igy kategorikusan nem hiszem, hogy ki kene jelenteni.


    Arrol beszelunk, hogy kiegyensulyozott-e Magyarorszagon a programozokepzes. Szerintem tul sok az (egyebkent viszonylag magas szinvonalu) elmeleti kepzes, es keves a _magas szinvonalu_ gyakorlati kepzes.


    Egyet ertek... bar latok nemi pozitiv valtozast az ugyben.


    Ez igy volt akkor, amikor en vegeztem, de allitolag a mai palyakezdok helyzete nehezebb, mert ma mar nagyobb a kinalat tapasztalt programozokbol, mig a kereslet nem igazan novekedett.


    En sajat tapasztalataim irtam le. Sajnos nincsenek szamszeru adataim. Elkepzelheto, hogy igazad van.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Rendszer tervezese az nem definicio szeruen mernoki feladat?
    A tudosok evszazadok ota egyre jobban megismerik a termeszet torvenyeit vagy eppen matematikai apparatusokat epitenek fel, teteleket bizonyitanak.
    A mernokok pedig a gyakorlatban mukodo rendszereket terveznek. A tudosok meg esetleg bebizonyitjak, hogy elvileg sem lehet bizonyos dolgokat megcsinalni, bebizonyitjak, hogy egy megoldas bizonyos feladatra optimalis.

    Nem definicio szerint mernok az, aki a gyakorlatban mukodo rendszereket tervez? :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Oket azert nem sorolnam a szigoruan vett elmeleti szakemberek taborahoz.

    En BME infon vegeztem, es ha te az ottani kepzest nem tartod eleg elmeletinek, akkor azt kell hogy mondjam, hogy te az elmeletiesseg olyan szintjerol beszelsz, amire az iparban meg multicegek R&D-jeben sincs szukseg, csak max kutatointezetekben, alapkutatasban, stb...
    (Mert bizony, attol, hogy muszaki egyetem, a targyak nagy resze matematika volt a komplex fuggvenytantol kezdve a formalis nyelveken keresztul a megallasi probleman at a sztochasztikus folyamatokig, mat. log. -ig stb...)

    Most akkor ez kinek, minek a hiabaja? Vagy nem ertem ezt miert mondod?

    Arrol beszelunk, hogy kiegyensulyozott-e Magyarorszagon a programozokepzes. Szerintem tul sok az (egyebkent viszonylag magas szinvonalu) elmeleti kepzes, es keves a _magas szinvonalu_ gyakorlati kepzes.
    Szerintem az elmelet vs. gyakorlat ortogonalis a szinvonalra. Elmeletet es gyakoraltot is lehet magas es alacsony szinten is oktatni. Attol a szinvonal nem lesz magasabb, ha mindenkibol elmeleti szakembert akarunk faragni.

    lkepzelheto, hogy en egy masik vilagba elek, de nem nagyon ismerek olyan szaktarsamat (de akar magamat is emlithetnem) akinek ne sikerult volna elfogadhato szakmabeli allast talalnia

    Ez igy volt akkor, amikor en vegeztem, de allitolag a mai palyakezdok helyzete nehezebb, mert ma mar nagyobb a kinalat tapasztalt programozokbol, mig a kereslet nem igazan novekedett.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • mikor az infósok nincsenek ott, igen :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Es jot szoktatok nevetni rajta? :))
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • én meg nem gondolkodtam az évi 3k-n, hátezvan. különben meg mifelénk az a mondás járja, hogy a programtervezés mérnöki munka, ezért leginkább a bme-infósok tudják ellátni, csak van néhány ptm-es aki megtanul mérnöknek lenni...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azert vedd meg hozza pl. a BME infot is, legalabbis amikor en multi R&D reszen dolgoztam, akkor a legtobb ember onnan kerult ki.


    Oket azert nem sorolnam a szigoruan vett elmeleti szakemberek taborahoz. Nem mondom, hogy ott aztan a gyakorlatiassag kanaanja van. Abban viszont igazad van, hogy R&Dbe nem keves kivallo szakemberuk dolgozik...


    'egyetemi szintu' gondolkodasmodot igazan kihasznalhatna.


    Most akkor ez kinek, minek a hiabaja? Vagy nem ertem ezt miert mondod?

    Sot, mar ott tartunk, hogy egy vegzos orul, ha egyaltalan fejlesztoi munkat talal (es hat a fejlesztoi munkaka toredeke 'research' jellegu.)


    Elkepzelheto, hogy en egy masik vilagba elek, de nem nagyon ismerek olyan szaktarsamat (de akar magamat is emlithetnem) akinek ne sikerult volna elfogadhato szakmabeli allast talalnia (az is igaz, hogy nem is javascript szamitott az altala ismert nativ nyelvnek).


    Tenyleg szukseg lenne egy nagyon eros gyakorlatias foiskolai kepzesre Magyarorszagon.


    Ugyerted BSc. Meglatjuk ;)


    simi.2:

    Lehet en ertettelek felre - vagy te engem -, de en az 5k-t 30 ev tavalataba irtam, nem egy evre levetitve. Mindenesetre egyetertek veled.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Arrol nem is beszelve hogy egyre inkabb penzorientalt, es a mostanaban egyetemrol kiroppeno emberek tudasszintje kozel sem biztos, hogy eleri azt a szintet amin mi voltunk mikor kijottunk az egyetemrol.

    Jo, igaz, nalunk is vegyes volt a bagazs, de nem ennyire
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • És bár évi 5k vezfejlre sincs szükség

    Errol van szo, evi X egyetemi vegzettsegu ember mellett szukseg lenne legalabb 3X eros foiskolat vegzett emberre. De Magyarorszagon egy foiskola is olyan elmeleti mint egy egyetem, vagy ha gyakorlatias, akkor meg gyenge. Igy a magyar programozokepzes 'lyukas' szerintem.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nem csak research jellegű munkához kell az egyetemi szintű tudás (nem végzettség, mert nem a papírtól függ). Sima mezei system architect-eknek, vagy vezető fejlesztőknek is hasznos, mikor nem projekt közepén szembesülnek először valami elmélettel (mint pl. a kétfázisú osztott locking, vagy a különféle ütemezési algoritmusok, stb). És bár évi 5k vezfejlre sincs szükség, de azért a SZTAKI-n kívül is használható az egyetemen felszedegetett tudás.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Raadasul az egyetemeken (legalabbis az en idomben igy volt) azzal etetik a diakokat, hogy ok rendszereket terveznek majd, a kodolast majd foiskolasok vegzik el.

    Ez nevetseges, olyan keves a jo minosegu kodot eloallitani kepes ember, hogy az egyetemet vegzett emberek 90%-a bizony kodolni fog jobb esetben, rosszabb esetben az egyetem ellenere meg arra a szintre sem jut el, hogy o maga jo minosegu kodot allitson elo.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Elmult harminc evben, mintegy 3000 progmatos es progtervmatos vegzett az ELTEn. Ehhez hozzavehetjuk meg az DE / SZTE -n vegzetteket, ezzel kb. 5000 koruli letszam johet ki (bar nem tudom, ott milyen aranyu a lemorzsolodas).
    Szerintem ez nem nevezheto eppen soknak, figyelembe veve azt, hogy Mo-gon viszonylag sok a R&Dben erdekelt multi es hazai vallalkozas.

    Azert vedd meg hozza pl. a BME infot is, legalabbis amikor en multi R&D reszen dolgoztam, akkor a legtobb ember onnan kerult ki.

    Igy mar azert eleg nagy szamjon ki, a vegzettek nagy resze soha nem fog olyan allast talalni, ahol az 'egyetemi szintu' gondolkodasmodot igazan kihasznalhatna. Sot, mar ott tartunk, hogy egy vegzos orul, ha egyaltalan fejlesztoi munkat talal (es hat a fejlesztoi munkaka toredeke 'research' jellegu.)
    Tenyleg szukseg lenne egy nagyon eros gyakorlatias foiskolai kepzesre Magyarorszagon.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Elmult harminc evben, mintegy 3000 progmatos es progtervmatos vegzett az ELTEn. Ehhez hozzavehetjuk meg az DE / SZTE -n vegzetteket, ezzel kb. 5000 koruli letszam johet ki (bar nem tudom, ott milyen aranyu a lemorzsolodas).

    Szerintem ez nem nevezheto eppen soknak, figyelembe veve azt, hogy Mo-gon viszonylag sok a R&Dben erdekelt multi es hazai vallalkozas.

    "_jól képzett_ _gyakorlati programozóra_" mindenhol szukseg van. Csak ehhez nem 3/4/5 ev kell foiskolan / egyetemen, hanem 5 ev egy munkahelyen ;). Latni kell, hogy az egyetem celja nem a "_jól képzett_ _gyakorlati programozó_" kitermelese, hanem a potencia megteremtese, hogy valaki "_jól képzett_ _gyakorlati programozó_" lehessen. A foiskolak eseteben ez a helyzet nemileg arnyaltabb, de valamilyen szinten ott is ez a cel.


    Sokszor ervelnek a matek ellen, meg, hogy utanna nem lehet hasznalni nagyreszet. Latni kell ket dolgot:

    1, ahhoz, hogy elsajatits egy bizonyos absztrakt szemleletmodot, precizitast stb. bizony az eddig ismert legjobb ut a matematikan kerszetul vezet (a mennyiseggel kapcsolatban persze lehet vitazni).

    2, az egyetemek / foiskolak a sajat utanpotlasukat is ki kell hogy neveljek. Oda pedig lehet, hogy nem eleg az a tudas, amelyet egy atlag hallgato elegsegesnek tart ahhoz, hogy par evig elkoderkedjen.


    TBC_DOS:

    Szerintem hagyományos rendszernek hívják. De ha az ottani követelményeket nézzük, az abnormális jobban illene rá.


    Pedig sajnos jobban felkeszitette arra a sokkra a diakokat/hallgatokat amely egy-egy erosebb egyetemi szak tartogatott nekik.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nekem még a normális rendszerben volt a matek felvételim

    Szerintem hagyományos rendszernek hívják. De ha az ottani követelményeket nézzük, az abnormális jobban illene rá.
    egy normális egyetemre való bejutáshoz jó eséllyel az ehhez hasonló emelt szintet kell letenned _minimum_ matekból.

    Tegyük hozzá, a mostani emelt szintű érettségi könnyebb, mint anno a központi..
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A matematikát -lehet h megbotránkoztok- de annyira nem szeretem,

    nem vagy egyedül vele...
    nem tudom, hogy mennyire létszükséglet a felvételiknél, meg a munkában. Pl.: egy böngészőhöz nem nagyon kell, nem?

    Sajnos az iskolákban nem mindig arra helyezik a hangsúlyt, ami kell. Nekünk a tanárképzőn (számtek szakon) már-már főtárgyként kezelték a matekot. De abból is azt, amit az életben soha nem fogok használni.
    a reál tárgyak nagy többségéből nem vagyok kiemelkedő, bár mondjuk a fzikatanárunk sem tesz ki túlságosan magáért...

    Nem kell mindenből osztályelsőnek lenni. Szóval emiatt ne nagyon izgulj!
    (bocs, ha kicsit offos voltam)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ennél nagyságrendel több _jól képzett_ _gyakorlati programozóra_ lenne szükség.

    Szvsz gyakorlati programozó nem a magyar felsőoktatásból/-tól lesz valaki. Még azt is megkérdőjelezném, hogy képzett abból lesz -e (bár az is tény, hogy aki meg nem szakiskolát végez, annak komoly elméleti hiányosságai maradnak általában bizonyos háttérterületeken, bármilyen penge is a kurrens lexikális tudása).
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "szerinted pl. progmaton eves szinten hany ember vegez?"


    Ha jól sejtem a lemorzsolódást, akkor csak pár tucat lehet iskolánként.

    Ennél nagyságrendel több _jól képzett_ _gyakorlati programozóra_ lenne szükség.


    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "Pedig pont erre van elvileg a főiskola"


    Igen, elvileg :)

    A gyakorlatban sajnos pont a magasan képzettség és a profi gyakorlat hiányzik belőle :(


    Érdekes hogy tanítanak millió "nadrágfoltozó tantárgyat" - pl. mikro és makrogazd. - de pont a lényeget felejtik el. Ezeknél ezerszer többet érne pl. a vállalkozási ismeretek gyakorlati szempontból való oktatása...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "Az már költöi kérdés csak, hogy ha a lényeget úgy is otthon talunja meg az ember, akkor pl. mért kötötték - vagy még most is? - a vállalkozói igazolvány kiváltását végzettséghez?"

    Jo esetben az eloadas olyan iranymutatast, olyan alapot es tapasztalatot ad, amely a megfelelo iranyba terel... ellenben az otthoni tanulas kodos bukdacsolasaval szemben.

    Szerintem nincs szükség olyan létszámú elméleti szakembere, ahányat ma ezeken a szakokon képeznek. A szoftveripar igen jelentős részéhez nem kell tudni álmodból felkeltve is deriválni....



    Kohom. Csak kerdes (hogy kesobb cafolhassam), szerinted pl. progmaton eves szinten hany ember vegez?

    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Pedig pont erre van elvileg a főiskola. Magasan képzett, profi gyakorlati szakemberképzés. (Kérdés, hány ötcsillagos fejlesztő marad a főiskolán oktatni azért a pénzért. Valószinűleg nem elég.)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "Aki "csak" programozni szeretne, az ne menjen egyetemre, mert felesleges. Az egyetemnek nem az a célja, hogy megtanítson Delphiben/C#-ban/stb-ben profin programozni"



    Ezzel tulajdonképpen egyet is értenék, de:


    Szerintem nincs szükség olyan létszámú elméleti szakembere, ahányat ma ezeken a szakokon képeznek. A szoftveripar igen jelentős részéhez nem kell tudni álmodból felkeltve is deriválni....

    De akikre szükség lenne, ahhoz a szinthez viszont édeskevés egy OKJ-s tanfolyam. Szintén tapasztalat, végeztem ilyet...


    Szóval talán nem is az egyetemmel van a legnagyobb baj, hanem a gyakorlati tudás hiányának és a lyukas képzési rendszernek. (az OKJ = ~0 tudás, az egyetem/főiskola meg túl elméleti)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ha 2-3 éve napi rendszerességgel önszorgalomból tanulgatod a programozást, akkor igen nagy esély van rá, hogy a _végzősök nagy átlagnál_ már most többet tudsz programozásból.
    ...
    Ez teljesen olyan, mintha 3 év Londoni munka után beiratkoznál egy intenzív de kezdő szintű angol nyelvtanfolyamra...


    Ez azért nem ilyen egyszerű. Szvsz szét kell bontani a gyakorlati és az elméleti tudást. Pl egy nagyon erős matekos, végzős gimnazista gyakorlati tudása is kb azonos pl. egy végzős progmatos tudásával: ismeri a felsőbb szintű matematikát, tudja alkalmazni, de nem érti h miért is működik. Nem azonos a két tudás, más a szemléletmód.
    Az egyetemen 0-ról kezdik a matekot is, és újra felépítik a teljeset olyan szinten, amit középsuliban/gimnáziumban nem lehetett megcsinálni.

    Aki "csak" programozni szeretne, az ne menjen egyetemre, mert felesleges. Az egyetemnek nem az a célja, hogy megtanítson Delphiben/C#-ban/stb-ben profin programozni.
    Aki profi programozó akar lenni, az tanuljon, programozzon sokat önszorgalomból, ezután lazán lenyom egy OKJ-t vagy a GDF-et h legyen vmi papírja s elmehet melózni egy jó helyre. Szuper programozó lehet így belőle.

    Akit viszont érdekel a dolog elméleti oldala, hogy mi miért működik, fogékony a kutatás iránt, annak mindenképp javasolt az egyetem. Fog ott is egy csomó felesleges (vagy inkább feleslegesnek látszó) dolgot tanulni, de egy olyan stabil alapot kap ehhez a 3 vagy 5 év alatt, amit önszorgalomból szinte lehetetlen összeszedni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Sajnos van mégegy negatív tendencia is az oktatásban - meg úgy a szakmában s általában -


    Szeretnek a sulik 3-4 nyelvet belezsúfolni az amúgy is csekély óraszámba. Emiatt pedig gyakran jönnek ki tévesen megitélt tudással az emberkék a suliból. Pedig attól, hogy tanítottak neki 30 órában Delphi-t és 4-esre megírta a gagyi ZH-t belőle, még nagyon-nagyon messze van a Delphi-s fejlesztőtől, éppen csak a kezdő szint környékén van a tudása.


    És melyikünk nem látott még olyan önéletrajzot, mely hemzsegett az olyan 3-4 betűs képességékről, amelyről az alany jó esélyel is csak minimális ismerettel rendelkezik.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
abcd