Informatikai magántanár
2022-05-23T14:15:52+02:00
2022-05-31T12:44:57+02:00
2022-06-29T08:07:38+02:00
  • Ez nem kérdés. Nem véletlen, hogy egy teljesen külön szakma a tanításA 

    A másik oldalról, ha kellően erős, magas és magabiztos a tudás, akkor egy átlagos szakember összetettebb, logikusabb és értékesebb tudást (átlátást, mentalitást, knowhowt, bevált gyakorlatot) tud átadni, mint egy kiváló pedagógiai érzékkel ellátott csak tanításhoz értő.

    "Szerintem" :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ezt nem ismertem.

    Meg akkor voltam iskolas, amikor ezek itthon meg hirbol sem voltak ismertek, szoval volt tabla, kreta, es ilyen dobozok. Talan pont matematika ora keretein belul voltak ezek. Reg volt, mar csalhat az emlekezetem :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Vagy ilyen volt a Comenius Logo is, ahol parancsokkal irányíthattad a kis teknőst, hogy mit rajzoljon neked.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ha nem csalnak az emlekeim, akkor altalanos iskolas (alsos) koromban mintha lettek volna mar olyan jatekok, ahol volt egy doboz, es bedobsz vmit a tetejen, es kijon vmi a vegen, es meg kell tudni mondani, h mi tortenik a doboz belsejeben. Sajnos nem ugrik be ennek a neve. Az pont arra a logikai keszseg fejlesztesere epult, es ugye ezt hasznalva, bovitve lehet eleg koran az ismerkedest kezdeni ahhoz, hogy kesobb lassuk, hogy mi az ''if'', hiszen a lenyeget mar tudjuk, maximum a szintaktikajat kell megtanulni az adott nyelven.

    Szoval szerintem igen kicsi korban lehet mar olyan jatekos keszsegfejlesztokkel dolgozni, ami a kesobbiekben jo alapot kepez majd.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Értem és te szerinted az átlag senior szintet képviseled tudásban és fizetésben is?
    Azt mondod, hogy a felső 15-20% senior fejlesztő simán megkap 2.5M bruttót itthon?

    Szerintem mindkettőre nem a válasz. Sokkal valószínűbb, hogy te már most is a felső 10-15% tartozol a 1.9M-es bruttóddal.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Amiről írsz, az már egy konkrét programozási nyelvet és szintaxist feltétlez.

    Nem meglepő, hiszen az én esetemben azzal a kéréssel kerestek meg, hogy egy konkrét programozási nyelven tanítsam őket. Véleményem szerint egy konkrét, kipróbálható és megfigyelhető eszközzel - gondolok itt egy vagy több programozási nyelvre - könnyebben megérthető az absztrakt fogalom is, ha látjuk, hogy hogyan működik annak egy realizációja.

    Ezek az alapok, nem egy konkrét nyelv szintaxisa..

    Teljesen igazad van, de egy kezdő programozó esetén nagyon fontos a tanulási görbe és a sikerélmény egyensúlya. Van egy szint, ami alá a kezdetekben nem érdemes menni, mert szerencsétlen tanítvány kifordul a lelki világából. Nem hasznos tudás a kezdetekben az, hogy egy if szerkezet például milyen gépi kódú utasításokra fordul le. Vagy nyögni a matematikai logikát. Néha hagyni kell a józan paraszti eszet érvényesülni, mert úgy gondolom, az járul hozzá leginkább az önálló problémamegoldó képesség kialakulásához. Ezért mentünk egyetemre, hogy mélységeiben megismerkedjünk az absztrakt fogalmakkal. (Na jó, meg a papír miatt is.) Ha a tanítvány egy konkrét programozási nyelven megértette az imperatív programozás eszközeit, az már elég jó alapot ad, hogy mélyebbre ássunk és az ismereteit absztraháljuk.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Egy gyerek / fiatal / felnőtt igazán akkor lesz jó programozó, ha önszántából is érdeklődik a terület iránt és nem csak munkaként vagy leendő jövőbeli ambícióként tekint rá. Jómagam 12 éves voltam mikor a 90-es években kaptam egy Turbó Pascal könyvet, akkor azt se tudtam, hogy miről szól a dolog, de elkezdtem begépelni a kódokat, és lassacskán megértettem, na ez a befektett idő nehéz és sok kitartással jár, amihez nagy elszántság is kell :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Már annyira nem kiugró, az elmúlt néhány hónapban több helyen meg let volna a 2-2.2 es szint, de nem akarok beülni "kicsivel" többért újra hagyományos alkalmazottiba.

    Remote és freelance-ben már a napi 450-600$ közötti díjak mennek.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Miért, írni, olvasni és a matematikai alapműveleteket megtanulni nem unalmas? Ugyanolyan hosszas gyakorlás szükséges hozzá, hogy jól menjen. Azt gondolom, hogy a programozás tanulásához kell egy szellemi érettségi szint, és 12 éves korban bőven ráér elkezdeni tanulni, semmivel sem lesz elkésve. Ebben a korban pedig már meg tudja érteni a gyermek azt, hogy erre az alapozásra szükség van. Egy jó mentorral pedig, aki folyamatosan képzi őt, főleg nem - ha valóban nagyon érdekli a gyermeket a programozás, teljesen reális cél az, hogy 18 éves korára már legyen egy olyan szakmai ismerete egy szakterületen, amivel gyakornokként, vagy akár juniorként elhelyezkedhet. Persze mindenképp érdemes tovább tanulni egyetemen, ahol elmélyítik azt a tudást, amit eddig megszerzett - viszont az is igaz, hogy nagyon sok munkahelyen nem (feltétlenül) szükséges egyetemi tudás.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Én azt feltételeztem eddig, hogy aki eljut odáig, hogy if-et tanuljon, már tudja ezeket a fogalmakat

    Ezzel nem feltétlen értek egyet. Amiről írsz, az már egy konkrét programozási nyelvet és szintaxist feltétlez. Maga a feltételes műveletvégzés / elágazás-hoz egyáltalán nincs szükség programozási nyelvhez.

    Matematikai logika, pszeukód, ezek absztakt jól definiált dolgok, melyek nem egy konkrét nyelvhez köthető fogalmak.
    Ezek az alapok, nem egy konkrét nyelv szintaxisa..
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • De egy gyereknek az alapozás nagyon unalmas. Felnőttnek is, de ő legalább végighallgat és megpróbálja megérteni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az én tapasztalataim azt mutatják, hogyha valaki nem érti meg az if szerkezetet, annak valójában az a nagyon egyszerű oka, hogy fogalma sincs, mit jelent az a fogalom, hogy expression. Én azt feltételeztem eddig, hogy aki eljut odáig, hogy if-et tanuljon, már tudja ezeket a fogalmakat:
    - egyáltalán mi a program és mit jelent a(z imperatív) programozás?
    - mi az entry point?
    - mi az exit code és milyen szerepe van?
    - mik a statementek, expression-ök, adattípusok és precedencia?
    - mik a reserved keyword-ök és az identifier-ök?
    Ha valakinél kiderül, hogy nem érti az if szerkezetet, ott általában az is kiderül, hogy az előző témakörökkel sincs tisztában. Mert valójában az if egyszerűen csak két dologból áll:
    1) felteszel a számítógép számára egy eldöntendő kérdést
    2) megmondod, hogy mit csináljon a gép, ha a kérdésre a válasz "igen" volt (esetleg mit, ha "nem").

    Mivel a programozási nyelv formális nyelvtan, így a szabályait is meg kell tanuni. Hiába kezdem el magyarázni azt (mondjuk egy Javás magánóra keretében), hogy a nyelvtani szabályok szerint kiírod az "if" kulcsszót, zárójelben megadsz egy boolean típusú kifejezést és így tovább, ha egyszerűen ott megakad a dolog, hogy mi az a boolean kifejezés. Így nem lehet nyelvet tanulni.

    Ilyenkor nem azt kell csinálni szerintem, hogy a hiányos tudásra magyarázunk valamit, amivel egy kicsit közelebb kerül az igazsághoz, hanem visszalépünk néhány témakört és megtanuljuk rendesen az alapokat.

    Ugyanígy egy hasonló tünet az alapok hiányára, hogy valaki simán tud írni C-ben printf-et ebben a formában:

    int i; ... printf("Result: %d\n", i);
    De ezen meglepődik, hogy "jéé, ilyet is lehet?":

    int i; ... printf("Result: %d\n", i * i);
    Meglepően sokszor találkoztam ilyennel is.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Budapest, 31, ferfi :D
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szerintem a feltételes elagazast pl. fizikai rajzzal, mondjuk egy mini labirintussal próbáld meg magyarázni : erre vagy arra megyek.
    Az emberek könnyebben megértik az informatika egy részét, ha a hétköznapi életből vesszünk példákat.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A KATA 50 ezret valószínűleg emelik januártól, ld. Parragh László nyilatkozatai
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Számíthat más tapasztalat is. Életkor, Budapest vagy nem,stb
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ja es pesti cegnel vagyok, home officebol, heti 1 napot kell bejarni
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Java 6 ev tapasztalattal felso medior szinten vagyok jelenleg, szerintetek mennyi lenne a realis kb fizuban? Jelenleg 820 az alapberem, mindenfele kiegeszitessel 900-910 korul alakul az atlag eves fizum 1 honapra. Angol doksi olvasas szinten van meg.
    Koszi a valaszokat elore is :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Bruttó 1.9 szerintem bőven hazai senior átlag felett van.
    Ennek a kétszerese távmunkában Bp-ről elég jónak hangzik, grat hozzá!
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nekem van 2 fiam. Az egyikük nagyon szeret programozásra járni a logiscoolba. De én 2 percig nem tudom őket tanítani, mert hiába magyarázok, nem elég érdekes. Próbáltam már arduinot is hogy valami kis ledet, vagy jelzőlámpát, esetleg motort forgassunk, de nem köti le őket, ahogy én magyarázok. Úgyhogy amit az iskolába tanulnak, vagy esetleg majd ha valamit kérdeznek, akkor segítek, de inkább nem erőltetem. Olyat is csináltunk már hogy inkább a feleségemnek magyarázom el, hogy majd ő tovább adja Ő valamikor matekot tanított és a tanítványai szerették.

    Szerintem is egy másik szakma, de inkább azt kel tudni/érezni hogy mindenkinek a saját szintjén tudj magyarázni. Hogy olyan szintről indulj, amit még képes megérteni az aktuális tudásszintjén. A gyerekeknél fogalmam sincs honnan kezdjem. A kettes számrendszertől? Az tényleg bonyolult lenne. De ha azt sem tudom elmagyarázni hogy egy kapcsoló hogy működik, akkor hogyan fogja megérteni akárcsak a feltételes utasítást?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Bennem azert felmerul a kerdes, hogy aki tudja, az biztosan tudja tanitani is?

    Ez nem kérdés. Nem véletlen, hogy egy teljesen külön szakma a tanítás.

    Van egy nagyon-nagyon tapasztalt és sokat látott kollégám, akire felnézek. Akkora tudása van, hogy az valami elképesztő, és rettentően irigylem is tőle. Nagyon szenvedélyes és motivált, szeretné is átadni a tudását, de egyszerűen nincs meg az a képessége, hogy könnyen befogadható módon adja elő az új ismeretet. Amikor szokott előadást tartani, az nagyon száraz, odafigyelni rá nagyon leszívja az elmét, és követni sem egyszerű. Ráadásul ő inkább elméleti ember, rengeteg egyetemen tanult dologra épít és imád lemenni hardverközeli low level-re, csak a probléma az, hogy azt a tudást a mindennapi munkánk során nem nagyon kell használnunk, így sokunk már nem is emlékszik rá. Régebben voltak a cégnél péntekenként tudásátató és ismeretterjesztő eseménysorozatok. Az ő első előadásán a cég 70%-a ott volt. A következőn már csak 10%, hiába mesélt nagyon hasznos témáról.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ez nem elszállt :)
    1.9-en vagyok jelenleg, de váltok teljes nemzetközi piacra, ahol ennek legalább a 2x-ese van meg.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Architektként kicsit karcsú, bár nincs benne az aktív napi angol használat.

    Senior DevOps vonalon már bőven el lehet kérni br. 1.5-1.9-es sávon.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Bennem azert felmerul a kerdes, hogy aki tudja, az biztosan tudja tanitani is? Szerintem mindannyian ebben a szakmaban kisebb-nagyobb mertekben mentoraltunk, tanitottunk gyakornokokat, juniorokat, mint ahogy velunk is tettek annak idejen, de kivancsi lennek, hogy hany emberre mondanatok azt, hogy o tenyleg at tudta adni az anyagot, tenyleg konnyebb volt igy megerteni, es hany olyan van/volt, aki bar ertett hozza, de nem tudta atadni a tudasat?

    Valahol azt erzem, hogy meltatlanul alul van fizetve a tanitas maga, persze masik oldalrol nezve pedig nehez olyan masok szamara kifizetheto osszeget mondani, amit mondjuk egy kezdo vagy onkepzo hajlando vagy epp ki tudna fizetni. Kisse roka fogta csuka...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azért bruttó 1M felett nem egy ajánlatott láttam már én is. Reactos állást még nem is láttam 1,1-1,3M alatt. Nem gondolnám hogy egy JAVA kevesebbet érne.
    Amúgy a 800 nettó lenne Bruttó 1,2M, de tanárként sem marad annyi, hiszen már csak be kéne fizetni valamit, legalább azt az 50e KATA-s járulékot, de az meg még mindig kevés a nyugdíjra, vagy ha beteg leszel a betegállományra. Se fizetett szabadnap, se ünnepnap, se semmi.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Akkor r*hadtul alul vagyok fizetev.
    Ideje lenne felmenni LinkedIn-re és pár ajánlatot begyűjteni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Egyetértek.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Architechtnek mondjuk sovány azaz első ajánlat. Sokkal nagyobb a felelősség, mint senior fejlesztőként.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Íme néhány LinkedIn-es üzenetem:

    Kedves Lilla, Barbara vagyok, a ___ munkatársa, és szeretnék a figyelmébe ajánlani egy .Net Architect álláslehetőséget. Ügyfelünk az IT belül számos területen képviselteti magát: rendszerintegráció, teljes körű IT biztonsági megoldások, nagy megbízhatóságú és magas rendelkezésre állású rendszerekhez nyújtott különböző támogatási szolgáltatások illetve alkalmazások fejlesztése. Feladatok: - Tervezés, szoros együttműködés a fejlesztési vezetővel - Fejlesztők munkájának koordinálása/irányítása - Időnként részvétel a fejlesztésben Technológiák: ASP.NET/.NET Core, SQL, HTML, CSS, JavaScript, TypeScript, Angular Amit még érdemes tudni: - HO lehetőség, elegendő havi 1 napot az irodában tölteni - Budapesti iroda, XI. kerület - Alkalmazotti és vállalkozói forma is rendben van - Angol nyelvhasználat dokumentáció értés szinten szükséges - Br. 1,35M Ft/hó + 40 ezer Ft cafeteria Amennyiben érdekes lehet kérem küldjön egy friss CV-t és tudunk is egyeztetni a részletekről! Üdv, Barbara ========== Kedves Lilla, ___ vagyok. Ha jól látom foglalkozol C# fejlesztéssel, most 5 szakmai lehetőséget is tudok Neked ajánlani, ahol a bérsáv br. 1-1,4 M. Amennyiben bármelyiknél több infóra vagy kíváncsi, kérlek jelezz vissza, és mesélünk a konkrét cégekről is.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A tudást nem években mérik! Attól nem lesz valaki senior, hogy 8-10 évet dolgozott.
    Senior tudással ÉS 6-8 év tapasztalattal szerintem reális az 1.2-1.5 közötti bruttó Budapesten.

    A Budapest-et is érdemes kiemelni, vidéken kétlem, hogy adnak ennyit, de ezzel kapcsolatban nincs tapasztalatom.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
Címkék
abcd