Érettségi után? Karrier?
2022-01-12T14:58:16+01:00
2022-01-14T12:31:44+01:00
2022-07-20T07:11:47+02:00
  • Nagyon szépen köszönöm mindenkinek aki válaszolt. Sokat segítettetek.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Jó gimnáziumba járok (Bp, Fazekas Mihály) ötös vagyok matekból, fizikából, de hogy őszinte legyek nem érdekel az alkalmazott analízis, a számításmatematikai dolgok, mikrochip programozás...

    Kár. Igazából bizonyos fejlesztői dolgokat ilyen alappal könnyen meg tudsz tanulni és bármikor jól jöhetnek - ha nem most csinálod, sose fogod.

    vagy kereskedelem és marketingre.

    Hát iszonyatosan nagy kérdőjel számomra, hogy miért merül ez a vonal egyáltalán fel, ha állításod szerint az UX, meg a frontend érdekel. Szerintem ezzel a vonallal marha messze kerülnél a szakmától. Hasznos dolog a marketing, de hidd el ezt fel lehet szedni a "valóságban" is - sőt igazából csak ott lehet.

    Leginkább a ui/ux design - felhasználói élmény, frontend része érdekel. Van értelme alapvetően mérnöki szakra jelentkezni akkor?

    Anno ELTE progtervinfen nekem MSc-n volt asszem egy 4 féléves teljes blokkom szoftver ergonómiából. Ez választható blokk volt, de hagsúlyoznám, hogy BLOKK! Tehát nem egy tárgyról van szó aminek volt több féléve!!! Összehasonlításképpen volt mesterséges intelligencia "blokkom" vagy 5-6 tantárggyal, szóval elég sok óraszámban ment a dolog.

    Aki tartotta az a prezinél volt UX szakértő arc akkoriban (lehet hogy most is, nem követem az életútját így utólag) és szerintem nagyon hasznos volt. Volt pár "undorittó" form ilyen tagolások meg minden nélkül, aminél az ott tanult módszerekkel beláttattam bárkivel (még ügyféllel is), hogy "tervezzék már át a dolgot"... Igazából máig hasznos ami időt ott eltöltöttem, pedig nem gondoltam, hogy ennyire hasznos lesz.

    Mi volt a dolog menete? Csapatmunkában és gyakorlatorientáltan dolgoztunk fel szofterg wikire témákat (példákkal). Tehát mondjuk kiszemeltünk egy szoftvert és elemeztük. Mindenki kiválaszthatta mi szerint elemzi: például heurisztikák, vagy egy lebomló menüben az egérmozgás elemzése, hogy mennyire könnyen is mész ki belőle a túl mély menüknél, Fitt törvénye stb. De minden esetben és mindenki csinált több felhasználói tesztelést (UX testing). Jó dolgok a heurisztikák, de az UX tesztelés az igazi. A másik amiket csináltunk, amikor a csapat maga tervezett valami appot vagy programot és ahhoz terveztünk UI-t. Szintén az ergonómia volt itt is a lényeg.

    Elmehettem volna UX designernek egyetem után? NEM! Szerintem ahhoz nagyon zöldfülű lettem volna mindenképp. Viszont már az első munkahelyemen komolyan használtam ezeket a dolgokat és pl. emiatt tényleg gigászi formokat alakítottunk át varázsló-stílusúra (lépésekre bontott "wizard" gui) meg hasonlók. Úgy tudom azt szeretik is a felhasználók azt a felületet azóta is.

    Nekem egyébként vesszőparipám lett a szoftver-ergonómia egy kevéssé kutatott területe: mégpedig az, hogy vannak ugyebár a "nagymamád is könnyen tanulja meg" elvek és vannak az "aki napi 12 órában ezt fogja nyomkodni és hajlandó megtanulni hatékonyabb lenni, mert úgy 8 órában letudja" az két nagyon külön dolog! Ezt én úgy látom, hogy a szoftergesek nem annyira bontják ketté amikor előadásokban, vagy akár képzéseknél előkerül a téma, pedig van amikor lehet a kettőt egyszerre is támogatni (pl. üzemmódok, hotkey-ek, stb.) és van amikor a kettő egymás ellen hat.

    Ez utóbbira egy jó példa a "felhasználóbarát" és "kattintós" új kórházi rendszer egy bizonyos helyen amiről tudok vs. a régi "dosablakos" (egyébként putty terminálos, unix alapú) karakteres rendszer. Ergonómiailag egyébként mindkettővel tudtam komoly gondokat, de a dosablakosban mindenre volt hotkey. Az újban konkrétan semmire sincs! Ez azért durva - főleg ismerve, hogy az emberek tényleg használták a régiben ezeket. Azért ezt a példát hozom, mert ebben az esetben a két dolog - tehát hogy hatékony, vagy kényelempárti valaki - nem áll egymással szemben: lehet csinálni kényelmes kattintós GUI-t, amit már első munkanapodon elkezdesz tudni használni és önmagát magyarázza, de amellé is be lehetett volna tenni a hotkey-eket is.

    Sajnos eleve ott kezdődik, hogy az emberek többsége az UI és UX-et nagyon durván keveri. Ezek ugyanis sokszor tényleg egymás ellen hatnak viszont már!

    UX:

    A felhasználói élmény egy komplex dolog. Alapvetően ha munkaeszközről van szó, akkor beletartozik a hatékonyság, az ergonómia (használhatóság), az hogy a "rendszer állapota látható" - tehát az, hogy nem néz ki két tök más állapot például ugyanúgy, de az is hogy a színséma egyáltalán olvasható dolgot eredményez., hogy nem teszel egymás mellé olyan dolgokat amiknél nem szeretnéd, hogy "véletlenül a másikra kattintsál", ha valamit nem akarod hogy véletlenül megnyomjanak, annak nehézzé teszed a "megnyomását", figyelsz a tagolásra hogy ne legyen egyszerre túl sok minden a képernyőn (brain overload, 7+-2 stb.) és sok ehhez hasonló dolog.

    Ide tartozik még továbbá az is, ha például figyelembe akarod venni valamilyen hátrányokkal élő embertársaid igényeit is: tehát vakok, remegő kezű ember egerészése, gyengén látók, színtévesztők - sőt ide tartoznak olyan dolgok is, mint hogy más rövidtávű memória kapacitást feltételezhetsz egy nyugdíjkérvényes információs pult esetében, mint egy egyetemi infopultnál mondjuk ahol feltételezheted hogy a felhasználóid toppon vannak (ha nem részegek épp valami buli miatt - szóval kocsmai zenelejátszónál, vagy játékgépnél megint más a szitu).

    Ezeknek van egyfajta hatása az UI-ra és a grafikára, de azt szeretném érzékeltetni, hogy ez nem grafika és arról sincs szó, hogy "igényes"-e, vagy a "szemnek mi a szép". Itt többen írták a szépérzéket, de az UX-hez elsősorban nem szépérzék kell, hanem ergonómiai érzék - tudod... mint annak a dolognak megfelelő érzék, ami mondjuk egy boros acéltartály gyártásánál rávisz arra, hogy "lesorjázod"-e az éleket a fogantyú körül, csak ez esetben nem gyártásról, hanem szoftverről van szó.... Vagy annak megfelelő, ahogy mondjuk egy terméknél nézed, hogy elég nagyok-e a gombok mondjuk egy nagymamáknak szánt direkt nem-okos mobiltelefonnál vagy sem. Ezek ergonómiai kérdések. Aztán ugye ott a többi is amikor említettem, ami bár nem ergonómia, de még mindig nem csak grafikai, vagy felület tervezés és a szépérzék ezeknél is szerepet játszik, de más módon. Itt szerintem egyfajta empátia kell, a kreativitásnak pedig az a formája, amivel vizualizálni tudod, el tudod képzelni valamit hogyan, kik és hányféleképpen fognak használni....

    UI:

    No de eddig semmi "fancy" dolog nem volt. A fentieket igazából egyaránt vizsgálhatod terminál alkalmazásokon, megfogható user interface-eken, VR sisakok kialakításánál, meg sok hasonló dolognál, asztali alkalmazásoknál, embedded cuccoknál, játékoknál és persze webnél is, de a fentiekben továbbra sem a "művészi" vonal a fontosabb, hanem a praktikusság és a "valóság" ismerete, illetve a beleélési képesség és persze a tapasztalat ilyen dolgok tervezésében.

    Akkor mégis hol jelenik meg a művészi vonal? Na onnantól válik szét az UI tervezés az én véleményem szerint az UX tervezéstől. Illetve persze az élen nem ennyire fekete-fehér, mert a felhasználói élménybe is tartozhatnak "elvárások" is bele, hogy mondjuk a mai világban ha hatékonyan használható is valami, de legyen mondjuk könnyen elsajátítható kezelési módja is, meg kattintós felülete mondjuk ha ez egy tömegcikk, vagy egy játéknál a "felhasználói élmény" része lehet például már a "hangulat", vagy az "egységesség" is - amiben már ugye egyetérthetünk, hogy már valamelyest benne van a művészi kérdéskör is.

    Mégis az UX főleg a használt dolog "élményének" vizsgálata, míg az UI meg ellenben maga a felület tervezés, dizájn, szépítés, hangulatfestés, barátságossá tétel, stb.

    Az utóbbinak van továbbá több köze a marketinghez is, ezért fel is merült bennem, hogy esetleg talán nem tudod, hogy van-e különbség a kettő között pedig nagyon is van.

    Ha "látványos dolgokat" akarsz csinálni, minimális erőbefektetéssel, akkor pl. könnyen te lehetsz az, aki "fancy-nek kinéző, használhatatlan" dolgokat gyárt le... ez semmiképp se legyél... vers-ionnak valamennyire bejön a túlmarketingfókuszú látványprojektezgetés, de arra tömegesen nem lesz igény

    Mennyire tisztelik a frontendes embereket a szakmában a backend, és fullstack programozókhoz képest?

    Projektfüggő, de a backend-onlynak van egyfajta azt körüllengő presztízs feelingje. Ettől függetlenül én úgy látom az igazi törésvonal tökre nem itt van "tisztelet" tekintetében. A tisztelet az inkább a:

    kopipásztor / scriptkiddie < web pistike < gyorstalpalós < soydev < öntanult < enterspájz < pró < carmack...

    persze most leegyszerűsítettem... de itt pont nem ezen bermúda-háromszögben vannak a dimenziók amire te kérdezel rá. Továbbá ezek nem ennyire rendezettek, mint itt mondom, mert például egy pró soydev-et a legjobb megkérni egy startup esetén egy MVP-hez mondjuk és nem feltétlen egy carmack style embert, továbbá mindkettőből találsz extra sok ferrari-t havonta keresőket is... Ez csak egy példa... A mediánok valahogy mégis kb. így oszlanak el, mint az "ábra mutatja"....

    Mi különböztet megy egy jó frontendest egy mezei webdevelopertől, aki alapvetően front és szerveroldalon is programozik?

    - a "mezei webdeveloper" jellemzően a wordpresstől, php/python/js-ig terjedő skála
    - azok jellemzően egyedül dolgoznak, vagy kisebb csapatban, esetleg  ilyenből kinőtt cégben valakikkel
    - jellemzően nem hosszú és nagy projekten

    Ezzel szember tehát a frontend dev egy félig enterspájz környezetben (annál kicsit szabadabb térben) dolgozik, nagyon is tud csapatban dolgozni és azzal is képben van, hogy a kódminőség nem hülyeség, vagy öncélú nemiszerv-méregető kérdéskör csupán, hanem egy bizonyos méret felett létszükséglet és képbe van legalább jópár kurrens frontend teknyológiával.

    Milyen kihívások vannak frontendben?

    Például, a teljesség igénye nélkül:
    - Összevissza változó technológiák, amik talán más területekhez képest is gyorsabban pörögnek folyton újratanulgatása
    - Szépérzék
    - "Szerencsétlenkedés"-re való hajlam (pl. valami ügyfél png-vel mutatja hogy nézzen ki valami és addig kell ütni a frontendet, hogy úgy nézzen ki)
    - Az ügyféle "fura igényei" - illetve lenyelni azokat ha esetleg hülyeséget kér és ha meg is mondod akkor is csak ezért hajlandó fizetni.
    - Valami ósdi mobil eszközről valaki megnyitja és panaszkodik, hogy nem jól néz ki
    - Valami 16k kijelzőről / AR headsetről / kinyithatós és kétképernyős mobilról stb. nyitják meg és valami nem tetszik nekik, vagy nem "jól" néz ki.
    - Valaki bugosra írja át az npm csomagját dühében mert leéget a háza és most neked ég a fejed dühödben hogy mi is lehet a baj
    - stb.

    Mennyire életképes ez a karrier hosszabb távon? (frontend, ui/ux design)

    Simán életképes lehet. De ahogy előttem írták azért ha nem is annyira, hogy ki merd írni mondjuk a fullstack-et, de azért a backendbe és kicsit a devopsba is érdemes mindenképp belenézni. Legalább azért, hogy ha valaha valami startupot akarsz, lesz egy jó ötleted stb. legalább ne kelljen már az MVP-hez a saját idődön túl mást is bevonni például...

    Kereshetek-e annyit vele mint egy szoftvermérnök ?

    Tök értelmetlen / zavaros kérdés. A fentit például tök sokszor szoftvermérnök csinálja. Szóval ez alapján mindenképpen
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ja, a kérdésekre nem válaszoltam:

    "Mennyire tisztelik a frontendes embereket a szakmában a backend, és fullstack programozókhoz képest?"

    Ha a megfelelő munkahelyre mész, ahol magas a színvonal, a frontend kellően komplex, a ux kellően fontos, akkor meg fogod kapni a megbecsülést.

    "Mi különböztet megy egy jó frontendest egy mezei webdevelopertől, aki alapvetően front és szerveroldalon is programozik?"

    Fullstack fejlesztőként az embernek nehezebb lépést tartania a technológiákkal mind a frontend oldalon, mind a backend oldalon. Ezért ha csak frontendezel, akkor ugyanakkora erőbefektetéssel jobb forntendfjelesztővé válhatsz. Cserébe viszont esetleg bajba leszel, ha pl. meg akarod alakítani a saját startupodat, meg akarod valósítani a saját ötletedet, de nem tudsz hozzá backendet csinálni. De az ilyen szélsőséges specializálódást nem ajánlom. Alapszinten szerintem azért érdemes picit beltanulnod a szerveroldali programozásba is még fontendesként is.

    "Milyen kihívások vannak frontendben?"
    Olyan alkalmazásoknál, ahol a problémából fakadóan komplex a ui és a szoftver piaci sikere szempontjából kritikus a nagyon jó ux, a frontend kód nagyon komplexxé tud válni. Itt mindenféle gesture recognizerek együttműködésére, különféle input device-okra, reszponzív ui-ra, relatíve bonyolult UI flow-kra gondolok. Többféle technológia van (frontenden belül is vannak natív ios specialisták, android specialisták, uwp/wpf-esek, web frontendhez értők, vagyis még a frontenden belül is nehéz több 'platformhoz' is jól érteni). A komplex ui kódot is ugyanúgy jó szoftvermérnöki hozzáállással kell karbantartani, mint a backend kódot, ezért mondom, hogy alap szoftverfejlesztői tudás ide is kell. Csak nyilván a speciális tudás ad egy olyan pluszt, hogy otthonosobban választasz jó patterneket, megfelelő komponenseket a ui feladatokra mint egy általános szoftvermérnök.

    "Mennyire életképes ez a karrier hosszabb távon? (frontend, ui/ux design)"
    Életképesnek tűnik relatíve hosszútávon is. De ha a T shaped model-t választod, amit reklámozok, vagyis van egy normális alaptudásod is a specializációd mellett, akkor ha a specializációdra megszűnne a kereslet, még mindig túl tudsz élni a többi tudásoddal, és tudsz pl. a programozáson belül más területre váltani (még ha esetleg ideiglenes fizetéscsökkenéssel is). Szóval az extrém, szélsőséges specializációt nem javaslom.

    "Kereshetek-e annyit vele mint egy szoftvermérnök?"

    A kereset elsősorban cégtől függ. Ha nagyon jó vagy, jó helyre is bekerülhetsz, és akkor jól kereshetsz vele már egész fiatalon is. Hosszabb távon, senior éveidben szerintem az igazán jó keresethez már nem árt a nagyobb általános tudás a senior role-okhoz (senior fejlesztő, vezető fejlesztő, architekt, CTO, stb...) Még egy ok, hogy ne csak speciális tudásod legyen, de általános is.

    Why Developers Should Be T-shaped People
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nehéz kérdés, mert az egyetemek nem nagyon képeznek speciálisan ilyen szakembereket, legalábbis amennyire én tudom. 
    Mondjuk a frontend fejlesztő és a UX designer az eléggé különböző dolog, a legtöbb munkahelyen ezek különböző emberek.

    Ha UX design érdekel, akkor annyit tudok mondani, hogy ahány kiváló UX designert ismerek, egyik sem közvetlenül ezt tanulta az egyetemen. (Nem csoda, nem is tudok róla, hogy lenne ilyen képzés Magyarországon). (Nyilván olyanokat szoktak mondani, hogy pszichológia, informatika, industrial dizájn, stb... jó alaptudások ehhez) Ez egy olyan szakma, amihez szépérzék, precizitás, de logikus/analitikus gondolkodás is szükséges. Ha valaki jól csinálja, ez egy nagyon menő szakma. Mivel nem oktatják, kevesen profik benne, ezért a jó szakemberek nagyon keresettek a piacon.

    Ha a frontend fejlesztés érdekel, az azért más tészta. Alapvetően egy frontendesnek is, mint minden fejlesztőnek általában véve elég jó programozónak kell lennie, egy programozási alapozás nem árt, főleg ha komolyabb karriert akasz befutni. Viszont ha kifejezetten ez érdekel, nem h_lyeség az alaptudás felett specializálódni erre, és nagyon profivá válni: általában egy normális alaptudással plusz valami eladható specializációval jobban lehet boldogulni a piacon mint simán csak egy mindenben közepes alaptudással. Hogy valaki ebben a szakmában nagyon sikeres legyen előbb utóbb ki kell alakulnia azoknak a speciális tudásoknak, amiben ő nagyon profi. (Minél exkluzívabb, minél inkább mások számára nehezen megszerezhető az a tudás, annál inkább megfizetik, ha megvan rá a piaci igény. Ezeket azért valszeg nem az egyetemen tanulod meg, hanem szerencsés munkahelyválasztással.) Azért a legjobbaknak a speciális tudások mellett elég nagy általános tudása is van, ezt hívják T-shaped knowledge-nek. 

    Röviden: ha frontend fejlesztő akarsz lenni, akkor menjél valamilyen informatika szakra, és mellette képezd magad frontend irányban önállóan. Ha UX designer akasz lenni, akkor majdnem azt mondom, hogy mindegy mit végzel, mert úgysem fogod a UX design-t megtanulni sehol, önállóan és aztán cégnél dolgozva tudod a tudást felszedni. Viszont ahogy említettem egy pszichológiai, industrial design de akár informatikai képzés előnyödre válhat UX desinghoz. A kereskedelem és marketing szakot nem nagyon ajánlom ha ezek az 'alkotó'  (builder) dolgok érdekelnek. Nem mondom, érdemes gazdasági, meg marketing tudást felszedni, de se a frontend fejlesztéshez, se a ux designhoz nem nagyon használnád.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Van értelme alapvetően mérnöki szakra jelentkezni akkor?

    Ott nem tanítanak UX-et. Még ha kifejezetten szoftveres szakra mennél mint a programtervező informatika, szerintem ott is csak választható tárgyként tudnád felvenni.

    Mennyire tisztelik a frontendes embereket a szakmában a backend, és fullstack programozókhoz képest?

    A jó szakembert mindig tisztelik.

    Mi különböztet megy egy jó frontendest egy mezei webdevelopertől, aki alapvetően front és szerveroldalon is programozik?

    A frontend, ahogy te is írod része a webfejlesztésnek. Szerintem egyellőre ne zárkózz el attól se, hogy backendet tanulj.

    Mennyire életképes ez a karrier hosszabb távon? (frontend, ui/ux design)

    Abszolút.

    Kereshetek-e annyit vele mint egy szoftvermérnök ?


    A szoftvermérnökök jobban keresnek mint aki csak frontendes, de szerintem ne skatulyázd be magad előre. A frontend az egy téma ami most téged érdekel, de ha elmész egyetemre biztos lesz más is. Közhely, de tíz év múlva valószínűleg valami olyannal fogsz úgyis foglalkozni, amit ma még fel se találtak.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Sziasztok,

    szeretném kikérni a szakmai véleményeteket. Közeleg az érettségi, és alapvetően megvan az irány ami érdekel, de van pár kérdésem amit jó lenne tisztázni. Egy ideje programozok, amit élvezek is.  Viszont nem tudom eldönteni hogy üzemmérnök-informatikus szakra jelentkezzem-e, vagy kereskedelem és marketingre. Jó gimnáziumba járok (Bp, Fazekas Mihály) ötös vagyok matekból, fizikából, de hogy őszinte legyek nem érdekel az alkalmazott analízis, a számításmatematikai dolgok, mikrochip programozás...  Leginkább a ui/ux design - felhasználói élmény, frontend része érdekel. Van értelme alapvetően mérnöki szakra jelentkezni akkor?

    Mennyire tisztelik a frontendes embereket a szakmában a backend, és fullstack programozókhoz képest?
    Mi különböztet megy egy jó frontendest egy mezei webdevelopertől, aki alapvetően front és szerveroldalon is programozik?
    Milyen kihívások vannak frontendben?
    Mennyire életképes ez a karrier hosszabb távon? (frontend, ui/ux design)
    Kereshetek-e annyit vele mint egy szoftvermérnök ?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
abcd