Itt a lista: Ezek most a legkeresettebb nyelvek az álláshirdetésekben
2018-01-04T07:12:38+01:00
2018-01-17T07:59:52+01:00
2022-07-21T08:26:46+02:00
  • Nézd, a 80-as években azért picit másképp nézett ki a számítástechnika.

    Amúgy a Commodore gépeket anno eredetileg üzleti célokra szánták, ezért is volt a cég neve CBM (Commodore Business Machines), ugyanezzel a basic-cel és kb. hasonló hardverrel árulták az amcsiknál ugyanezt üzleti célokra. Más kérdés, hogy akkoriban amikor nálunk erre használták, kinn már volt PC. Viszont az, aki valaha látott korabeli szocialista üzleti mikroszámítógépet, szerintem nagyon gyorsan megszerette a C64-es hardvert. Még akkor is, ha az előbbin azért CP/M volt, ami egy fokkal alkalmasabb volt az ilyesmire (volt rajta C, dBase II, sőt Turbo Pascal is). Igaz, végül is C a Commodore 64-re is volt egészen jó fajta, a Pascal-ja sem volt rossz, én az Oxfordot láttam anno.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ki a fene írt készletnyílvántartót c64-re?

    Ahogy Sting írja: sokan. Merthogy az volt a számítógép, ezért arra készültek a "felhasználói programok" (vagy hogyan emlegettek mindent, ami nem játék) is. A KTI-ben (Közlekedéstudományi Intézet) simán vezéreltek vele pl. fékpadot.
    Csak persze gyerekként nyilván nem ezeket a programokat másolgattuk, hanem a játékokat.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • ja, de az ütközésvizsgálat azt érezte, ha pixel fedés volt, tehát sok esetben pont nem mentél vele semmire (pl. ha mondjuk egy golyó falról való pattanását akartad, akkor az nem jó megoldás, hogy 2-3 pixelre behatol a falba (mert amúgy 2-3 pixelenként mozgattad, hogy gyorsnak tűnjön a mozgás) és akkor pattan vissza).
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ki a fene írt készletnyílvántartót c64-re?

    Jelentem, videókazetta-nyilvántartót írtam rá - még díjat is nyertem vele. Mert hogy akkoriban az volt a menőség és a nagy mindennapi probléma, amire a számítógép hatékony megoldást nyújtott.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ki a fene írt készletnyílvántartót c64-re?  Viszont például volt benne sprite és ütközés vizsgálat hardveresen, nem neked kellett összeeszkábálni kézzel ilyeneket sokkal kevésbé hatékony és hosszadalmas módszerekkel, ahogy manapság is tesszük 100 féle rétegen át.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Na ja. Én két ilyen programot írtam, az elsőt AustroComp-pal fordítottam le (szerintem P-kódra fordult), a másikat viszont már C-ben csináltam (Power C volt ha jól emlékszem). Érdekes módon a RAM-ból egyikkel sem futottam ki, az egyik viszonylag kevés adatot kezelt, a másik pedig alapvetően a lemezre dolgozott. Amúgy igen, a C64 mindent RAM-ba mappelt, mivel a CPU-nak nem volt I/O utasítása mint a Z80-nak (más kérdés, hogy a video az a Z80-as gépeknél is RAM-ban volt). A zérő lap külön jó móka volt a 6502-n, ahogy 8 bites regiszterek is. Mondjuk gépi kódban sokkal jobban szerettem Z80-at programozni, viszont a procitól eltekintve a többi része zseniális volt a C64-nek, akár a VIC, akár a SID chipekre gondolok.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Meg a video-RAM, a verem, a nulláslap, meg az összes IO/video/audio is ram-ra volt mappelve, szóval azok biztosan kiestek. De a kernel, meg a basic is kell a basic programhoz, így azokon a területeken tisztán basic-kel csak a ROM-ot tudtad olvasni (viszont írni a RAM-ba írt).
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • 64K volt benne, csak a BASIC nem tudta használni. De lehetett lapozni, mondjuk tény hogy ennek az átlag Basic program tényleg nem sok hasznát vette.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Csak amikor a Commodore 64 basic-jében kellett megírnod egy készlet nyilvántartást, úgy hogy volt 64 kilobyte RAM-od

    Kicsit több, mint fele ennyi RAM volt rá csak, nem 64k.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ja. Csak amikor a Commodore 64 basic-jében kellett megírnod egy készlet nyilvántartást, úgy hogy volt 64 kilobyte RAM-od, viszont nem volt nem hogy SQL szervered de még egy dbf fájl alapú "adatbáziskezelőd" sem, az azért nem volt annyira vidám. Ja, és persze neted sem volt, sőt néha könyved sem feltétlenül.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Pont 10 evesen keszitettem el basicben az elso jatekomat.

    Mondjuk az a kulonbseg, hogy mig manapsag egy 10 eves penzt kereshet a barmilyen gagyi jatekaval mondjuk playen, abban az idoben max a haveroknak mutathattuk meg. :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azért régen nem volt olyan nagy erőfeszítés programozónak lenni.

    Az erőfeszítés ugyanaz, csak az eredmény nem. C64-en még az egyenes rajzolását is magadnak írtad meg, de legalább is gépelted be, meg számoltad ki a 3d-2d projekciót. Ma meg megcsinálja neked a hardver, meg a sok lib.

    Ami ma történik az az, hogy van igény szoftver technikusokra, a C64-es időkben meg nem volt. De a mai Raspberry Pi-s, meg Arduino-s világ is dobozoltabb és legósabb, mint mondjuk 30 éve, amikor a nyákot is magadnak kellett elkészíteni. Meg a központi elemhez is azonnal plugolható alkatrészeket kapod meg a csomagban és nem neked kellett nyakadba venni a várost, hogy hol találsz olyat, ami megfelelő ohm-os, meg bír x ampert és az átviteli függvénye is olyan, ami pont neked kell, ha meg nem olyan, akkor alakítod át hozzá az áramkört.

    Meg nyilván a mai internetszolgáltatós ember, aki bejön bekötni a netet, sem ugyanazon a szinten kapcsolódik a hálózati technológiákhoz, mint azok, akik a technikai szabványokat kidolgozták, meg akik feltalálták/megalkották a technológiát.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ma ugyanúgy egyedi algoritmusokat raksz össze mint 20 évvel ezelőtt, legalábbis a helló világon túl.

    A programozók többsége az idő nagy részében egyszerű algoritmusokat ír. Olyan bonyolultságúakat, mint amilyenek a való világban is vannak, ha pl. boltba megy az illető, vagy elmegy a postára csekket fizetni. Nem quicksortokat, meg red-black tree insertereket, meg parsereket, vagy hasonlóakat írnak. Soha egy mátrixszorzást (nem hogy invertálást) nem kell megírnia senkinek ma már.

     ugyanakkor egy éles projekten nem sokat fogsz tudni kezdeni egy olyan emberrel, aki a neten próbálja meg összeguglizni hogy mit és hogyan csináljon

    Pedig ha csak nem kaptafára menő projecteken dolgozol, akkor ez normál mindennapi realitás, hogy mi közben írod, kell, hogy megtanuld a hogyant, akármilyen profi vagy.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azért shader programozni nem csak annyi, hogy elkezdek egy weboldalba gépelni. A többi programozás is nagyságrendekkel nehezebb, mint a C64 BASIC volt anno.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ma elég csak nyomni egy F12-t a böngészőben és máris tolhatod a JS-t. Vagy az androidos telódra felrakhatsz egy termux-ot vagy egy QPython-t. Esetleg bármilyen böngészővel felmész mondjuk a codepen.io-ra, vagy a shadertoys-ra, illetve kismillió online fejlesztő oldalra, ahol kipróbálhatod az épp favorizált programnyelvet. Jó móka mondjuk a codewars is, ahol ugyanazokat a program feladatokat szinte tetszés szerinti programnyelven oldhatod meg.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "A Java, Python és JavaScript nyelveket ismerő fejlesztők azok, akik leginkább válogathatnak az álláshirdetések között"

    Na, de milyenek között? ;)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azért régen nem volt olyan nagy erőfeszítés programozónak lenni. Ott volt a BASIC beépítve a gépbe és már a géphez kapott könyvből bárki el is kezdhette az alapokat akár 10 évesen is. Ma azért egy jóval komplikáltabb, mindenfélét telepítgetni kell a gépre és sokkal bonyolultabb felépíteni egy architektúrát, ami csinál is valamit, ahhoz képest, hogy régen elég volt bekapcsolni a gépet és beírni 3 sort. Hiába van sok információ azt szét is kell tudni válogatni és érteni is kell. Elmagyarázhatják a tanfolyamon például, hogy Mario megy, mert ő egy objektum, de minimum fél év mire ezt fel is fogja, hogy minek az és mire jó. Ettől nagységrendekkel komolyabb 2-3 betűs fogalmakat is meg kell később érteni (DI, IOC, DDD, ORM stb.) és az se pár hét lesz. Voltam én is ilyen kötelező céges tanfolyamokon, ahol 2 hét alatt próbálta az oktató elmagyarázni az egész .NET-et, OOP-t, PWF-et, MVC-t , EF-etstb olyanoknak, akik azelőtt Progress-el fejlesztettek például. Hát kb néztek ki a fejükből és egy szót se értettek belőle, pedig a tanfolyam árából lehetett volna venni egy szép új autót.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ma ugyanúgy egyedi algoritmusokat raksz össze mint 20 évvel ezelőtt, legalábbis a helló világon túl. Kész komponensek persze 20 évvel ezelőtt is voltak, ahogy net is, legfeljebb a keresőt nem úgy hívták hogy google, hanem úgy hogy altavista . Vegyünk Pl. egy egyszerű Commodore 64-es játékot amit az ipse is említett a videóban, mondjuk egy PacMan-t. Ha egy programozónak mutatsz egy ilyet, és adsz alá valamilyen API-t - legyen az akár Unity3D, akár PyGame, akár LibGDX akkor bármikor ránézés után leimplementál neked egyet, max. azt kérdezi meg hogy hol a grafika és a zene amit bele kell tenni. A kezdőnek meg szépen meg kell magyarázni, hogy ilyet úgy csinálunk hogy... és miután elmondtad neki, és megmutattad az API-t, már ő is le fogja tudni implementálni. De a kettő rohadtul nem ugyanaz. Az előbbit viszont nem lehet pár hónap alatt elsajátítani, ugyanakkor egy éles projekten nem sokat fogsz tudni kezdeni egy olyan emberrel, aki a neten próbálja meg összeguglizni hogy mit és hogyan csináljon. Lehet ilyet csinálni, csak ahhoz elég sok  fejlesztési időt kell a projektre szánni
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Van pár ilyen, de hogy csak kizárólag így fejlesszen valaki az szerintem is lehetetlen főleg egy mai hajtós cégnél. Meg lehet tanulni pár hét alatt is mindent, ott a tiszta kód meg stb., de, hogy valaki fel is fogja, hogy az mire jó és miért kell, na ahhoz kellenek az évek és a tapasztalat, amit semmilyen iskola nem pótol.

    Ez valójában nem gond. A szakma más most, mint régen. Régen, ha programot akartál írni, akkor nem volt github, nem volt internet, vagy tanultál valami algoritmusról még egyetemen, vagy esetleg még valami eldugott könyvben megtaláltad a könyvtárban, vagy találhattad ki magadnak. Az ilyen tudáshoz a hétköznapi ember effektíve nem nagyon fért hozzá, ha csak nem volt érintett a szakmában, vagy nem volt zseni. Mára a szakma elkezdett szabványosodni, az absztrakciós szint nő, az internet és a sok kész library odáig vitte a dolgot, mint a DIY rádió, vagy erősítő: össze lehet rakni előregyártott elemekből. Nem kell már matematikusnak lenni, hogy egy algoritmust használhass. A programozók régen közelebb kellett, hogy álljanak a matematikussághoz, mint ma. A maiak többsége már műszerész, technikus szinten elég, ha van, mert a többi (körülmények, technológia, stb.) már alá van tolva évtizedek profi munkája által. A szakma más érettségi fogon van, mint évtizedekkel ezelőtt.

    A róka és a többi hazugsága nem abban van, hogy nem kapnak majd munkát azok, akik náluk végeznek, hanem abban, hogy másnak tünteti föl a szakmát, mint ami és másnak tünteti föl a frissen végzetteket, mint amik. Meg persze végtelenül populista az egész. Meg folyamatosan azt a csúsztatást tolja mindenki arcába, hogy attól leszel építészmérnök, hogy megtanulod, hogy mely tüzép telepen lehet kapni az XY modern anyagot és hogy az egyetemen bezzeg még agyagtéglákra számolják ki a statikát, ráadásul hónapok óta rajzolgatják a vektorokat papíron és még egyetlen házat nem építettek az órán. (Az állami tanfolyamra egyébként elhiszem, hogy rossz.)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Igen, de ez nem érdekli a vezetést, amíg ő azt látja, hogy:
    -a feladat kész
    -fele/negyedannyi volt mint egy normális fejlesztővel csináltatni
    Rövid távon megéri nekik, hosszú távban meg nem gondolkodnak...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • előzőleg már megmutatott és begyakoroltatott algoritmust újra implementál

    Ezt hívják Kata-nak, de ez nem az, amivel vállalkozni lehet, hanem a begyakorolt dolgokat munkában felhasználni. Van pár ilyen, de hogy csak kizárólag így fejlesszen valaki az szerintem is lehetetlen főleg egy mai hajtós cégnél. Meg lehet tanulni pár hét alatt is mindent, ott a tiszta kód meg stb., de, hogy valaki fel is fogja, hogy az mire jó és miért kell, na ahhoz kellenek az évek és a tapasztalat, amit semmilyen iskola nem pótol.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A már megint tanulni kell valamit még a legjobb része a dolognak. A kevésbé jó az az, amikor eléd raknak egy kódot hogy javítsd meg, te pedig vakarhatod a töködet, hogy egyáltalán mit is csinál a progi, mit is kellene hogy csináljon, mi hol van, és miért nem vagy már régen kész vele.

    Ezek tényleg simán elhitetik a néppel, hogy minden hülye aki beesik az ajtón és leperkál egy milliót, egy év múlva profi fejlesztő lesz akiért kapkodnak a fejvadászok. Amúgy nem mondom hogy lehet ilyen is akár, ha az illető _nagyon_ tehetséges. Csak akkor nemigen van szüksége a zöld rókára.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ja. Láttam anno ilyen kezdő által winforms-ban összekattintgatott rendszert. Szerintem nem akarnál sem hozzányúlni sem használni. Az, hogy az UI kész  van egy dolog, az hogy mögötte mi van, egy másik. Azt már nem lehet összekattintani...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azért azt kissé így is kétlem, hogy a targoncavezető 10 hét után magától írni fog egy Galaxy Invasion-t akár PyGame segítségével is úgy hogy csak a játékot látja, és nem magyarázzák el neki előzőleg az algoritmust. Ha csak az illtő előzőleg nem végzett el pár évet a progmat-on.

    Azt, hogy ez előzőleg már megmutatott és begyakoroltatott algoritmust újra implementál azt elhiszem. De ez kb. a programozás alapjai, ettől még elég messze van az, hogy valakit éles projektre lehessen rakni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • lehet találni ilyeneket hogy "hogyan legyünk szoftverfejlesztők 10 hét alatt", "hogyan tanultam meg programozni nyolc hét alatt", hogyan kaphtunk front-end fejlesztői állást hat hét tanulás után, stb. (angol nyelven)

    az már csigalassú tempónak számít hogy 1 év alatt lett software engineer.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Kis cégnél nem jellemző, hogy külön embert vesznek fel csak azért, hogy egy felületet összekattintgasson, nagy cégnél pedig egy hobbista nem nagyon rúg labdába.

    Abszolút 0 tudással nyílván nem vesznek föl, de mivel kis céghez mentem ott kicsit mindenhez érteni kellett így hát a C# tudomány mellé még PHP, JS, html stb- is kellett, amit felszedjek és erre adtak is lehetőséget munkaidőben. Ez ma már annyira nem jellemző, se idő, se pénz nincs ilyesmire.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Hát nem tudom, én hobby fejlesztő ként kerültem be oda ahol most vagyok egy éve, zéró papírral. És még csak keresgélni sem kellett annyira.
    Nyilván nagyobb cégeknél, főleg olyan helyeken, ahol valami random hres picsa végzi a válogatást, és nem egy programozáshoz értő ember, ott nekik a papírok számítanak, így az kiszórja még első körbe a diploma nélkülieket, de ahol a tudást nézik oda egy hobbyfejlesztő jó eséllyel bekerül, ha van tudása.
    Nyilván nem fognak sehol tanítgatni, így abszolút 0tudásal nem tudnak mit kezdeni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Winformos cuccot öszekattolgatni keretrendszerben? Weboldalt összekattolni valami keretrendszerben stb.
    Sok olyan feladat van ami nem túl bonyolult, de nem éri meg egy senioral megcsináltatni. Sok olyan hely van ahol a minőség lényegtelen, csak legen valami ami működik.

    Igaz, hogy ezért kifizet 1millát a cég, de:
    -az a fejlesztő nem annyit fog kapni, mint amennyi egy kezdő bérigénye, hanem annál jóval kevesebbet, így megéri neki
    -ha lelép vagy alkalmatlan, kifizettetik vele azt a pénz szal
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Úgy 10-15 éve még hobbi fejlesztőket is simán felvettek céghez programozni. Én is így kerültem be és szó szerint könyveket adtak a kezembe, hogy akkor ezt tanuljam, közben segítenek, majd pár hét múlva írhattam kis függvényeket a rendszerhez és így tovább.

    Ma már azt veszem észre, hogy egyetemi diploma a minimum, komoly előszűrések vannak és aztán a több millió soros architektúrához különösebb magyarázat nélkül már nekik kell is tudni bedolgozni minimális eligazítással. Nem tudom ezek az xyAcademy pár hetes targonca scripterek ugyan hol állják meg a helyüket, én még kenyérpirító programozónak se venném fel őket.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Csak kérdés, hogy ez a tudomány ugyan mire lesz elég olyan helyen, ahol termelni kell és kész senior szintű kezdő szakembereket várnak mai igényekkel.

    Főleg, hogy a tudomány csak az egyik fele a dolognak. A másik fele az, hogy termelni kell adott körülmények között, adott ideig, adott feltételek mellett, amikor az egész nem az a játékos, egyéni, szórakoztató hobby, hanem valódi munka lesz, a velejáróival. Túlórával, terheléssel, már-megint-tanulni-kell-valamit-pedig-ma-sz*r-kedvem-van-nal.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
Tetszett amit olvastál? Szeretnél a jövőben is értesülni a hasonló érdekességekről?
abcd