Nem lehet majd Silverlight-ban programozni a Windows 8-on?

Nem lehet majd Silverlight-ban programozni a Windows 8-on?
2012-04-06T15:49:21+02:00
2016-06-13T07:55:45+02:00
2022-10-20T10:05:31+02:00
  • A cikkben ugyanakkor egyértelműen le volt írva, hogy a Windows Phone-ról van szó, és arról, hogy azon támogatott lesz -e a Silverlight vagy sem.


    Na, akkor most olvasd el újra, hogy mit idéztél be tőlem, meg mit írtál le magad. Ha nem esne le: te a Windows Phone 7-ről meg a jelenről beszélsz; én (a cikk) meg a Windows (Phone) 8-ról meg a jövőről.


    Sting, elképesztő vagy. A cikk fele Windows-t emleget, nem Windows Phone-t... És a címe, hogy "Nem lehet majd Silverlight-ban programozni a Windows 8-on?". Hol van itt a Phone szó?

    A címben feltett kérdésre a válasz pedig az, hogy de, lehet, x86-os Windows 8-on. Ezt a cikked nem mondja ki, ezért hamis információkat terjeszt, mondhatni FUD-ol.

    Hivatalos információ arról sincs, hogy futtatható lesz a Silverlight akár csak a Windows 8 desktop változatában sem - tehát ezzel akkor éppen a saját érvelésed buktattad meg.


    Dehogynincs. Már az egész Silverlight halott ügy kirobbanása után pár nappal maga Steven Sinofsky mondta ki egy interjúban. Megkeressem, vagy elhiszed? Ráadásul mind a Win8 DP-n, mint a CP-n működik a Silverlight. Ennél hivatalosabb nincs.

    Ugyanakkor a másik oldalon azt feltételezni, hogy ne lenne majd a Windows 8 _összes_ változatában WinRT (miközben egy ilyen "minimalista" platformnak nyilvánvalóan az egyetlen célja az, hogy közös nevezőre hozza az összes eszközkörnyezetet, és mindenhol ugyanúgy, ugyanabban a formában és kiterjedtségben jelen tudjon lenni), hát, az pontosan annak a bizonyos józan ésszel gondolkodásnak mond ellent, amire hivatkoztál.


    Ezt hol írtam?

    Igen, az assembly-hez képest meg méret- és hatékonyságbeli lemaradásban van, nem csak a WinRT, de a Silverlight is. Ettől függetlenül nyilvánvalóan több mint valószínű, hogy nem lesz támogatott az alkalmazások írása assembly-ben a Windows 8-ban, mert nem egyeztethető össze a platform alapvetéseivel. Pont úgy, ahogy a Silverlight sem.


    Megint tévedsz. Win8-ban lehetséges natív kódban, tehát assembly-ben, C-ben vagy C++-ban fejleszteni. Sőt, a 3D-s játékoknál ez az egyetlen ajánlott út, mivel nincs XNA. Ja, és ez nem csak desktop, hanem Metro appokra is vonatkozik! Külön hab a tortán, hogy a natív Direct3D és WinRT könyvtárak akár egy appon belül is használhatók.

    Azzal meg, hogy "de hát a MS megerősítette, hogy a WP7 alkalmazások futni fognak a WP8-on" és hogy szerinted ezt azt jelenti, hogy a WP8-on támogatott lesz majd a Silverlight, ne is gyere! ... sem következik az, hogy utóbbira feltétlenül lehetne majd mindazon technológiákkal programokat készíteni, amivel WP7-re is lehetett.


    Már bocs, de ezen hangosan felröhögtem. Egyrészt a Silverlight eleve egy "emulációs", pontosabban virtuális rétegen keresztül fut, ugye ez a CLI. Másrészt ha elfut ugyanaz az app WP8-on, mint WP7-en, újrafordítás, stb nélkül, ugyanolyan sebességgel, akkor az az én szememben teljes támogatás, merthogy ugyanazzal a technológiával lehet programozni. Ez pont azt jelenti, hogy a WP8-on támogatott a Silverlight.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A cikked a Windows 8-at említette, de nem tett különbséget az x86 és ARM között.

    Annyira, hogy a cikk egyáltalán nem is említette sem a Windows 8 x86-ot, sem a Windows 8 ARM-ot - ezeket a fogalmakat te keverted ide. A cikkben ugyanakkor egyértelműen le volt írva, hogy a Windows Phone-ról van szó, és arról, hogy azon támogatott lesz -e a Silverlight vagy sem.

    "De ha nincs desktop, akkor abból nem legalább annyira következik ugyanaz, hogy ti. akkor oda ugye nem lehet majd Silverlight-ban írni alkalmazásokat,"
    Tévedsz. A Windows Phone-on most is Silverlightban írjuk a programokat

    Na, akkor most olvasd el újra, hogy mit idéztél be tőlem, meg mit írtál le magad. Ha nem esne le: te a Windows Phone 7-ről meg a jelenről beszélsz; én (a cikk) meg a Windows (Phone) 8-ról meg a jövőről. Nem tudom érzékeled -e, hogy két teljesen különböző (diszjunkt) dologról van szó, ami miatt az egyikre vonatkozó - amúgy igaz - állításod nem cáfol(hat)ja semmilyen értelemben sem a másik állítás igazságtartalmát.

    Lásd fenn, hogy miért kell magyarázni a nyilvánvalót, miért nem szabad olyat írni, hogy a Windows 8-on egyáltalán nem lesz Silverlight.

    Tőled olvasom először ezt. Mármint, hogy "a Windows 8-on egyáltalán nem lesz Silverlight".

    Igen, ha nálad az OS kimerül a kernelben. A Shell jó eséllyel más lesz (nincs hivatalos infó, csak józan ész), nem lesz desktop, és még arról sincs hivatalos információ, hogy WinRT lesz-e egyáltalán telefonon.

    Hivatalos információ arról sincs, hogy futtatható lesz a Silverlight akár csak a Windows 8 desktop változatában sem - tehát ezzel akkor éppen a saját érvelésed buktattad meg.

    Ugyanakkor a másik oldalon azt feltételezni, hogy ne lenne majd a Windows 8 _összes_ változatában WinRT (miközben egy ilyen "minimalista" platformnak nyilvánvalóan az egyetlen célja az, hogy közös nevezőre hozza az összes eszközkörnyezetet, és mindenhol ugyanúgy, ugyanabban a formában és kiterjedtségben jelen tudjon lenni), hát, az pontosan annak a bizonyos józan ésszel gondolkodásnak mond ellent, amire hivatkoztál.

    Amúgy mint lentebb is írtam, mind rich media, mind LOB területen komoly lemaradásban van a WinRT a Silverlight-hoz képest.

    Igen, az assembly-hez képest meg méret- és hatékonyságbeli lemaradásban van, nem csak a WinRT, de a Silverlight is. Ettől függetlenül nyilvánvalóan több mint valószínű, hogy nem lesz támogatott az alkalmazások írása assembly-ben a Windows 8-ban, mert nem egyeztethető össze a platform alapvetéseivel. Pont úgy, ahogy a Silverlight sem.

    Szóval önmagában egy ilyen esetleg tényleg létező különbség nem garancia és érv amellett, hogy na akkor majd biztosan támogatni fogja az egy-egy speciális alkalmazási területen úgymond jelenleg még többet tudó technológiát is az adott platform.


    Azzal meg, hogy "de hát a MS megerősítette, hogy a WP7 alkalmazások futni fognak a WP8-on" és hogy szerinted ezt azt jelenti, hogy a WP8-on támogatott lesz majd a Silverlight, ne is gyere! Előbbiből utóbbit kikövetkeztetni kb. olyan, mint azt mondani, hogy a Windows 7-et C64 BASIC-ben is lehet programozni, azon az alapon, hogy hát ugye van C64 emulátor ami fut Windows 7-en, és így az emulátoron keresztül tudom a C64 BASIC programokat futtatni úgy, hogy közben Windows 7 a gazdarendszerem. Ettől azonban nyilvánvalóan a Windows 7-et még nem lehet valójában C64 BASIC-ben/-ből programozni - éppen úgy, ahogy abból, hogy a WP7-es alkalmazásokat esetleg tényleg akár 100%-osan lesz képes futtatni - nyilván valami emulációs rétegen és technológián keresztül - a WP8, sem következik az, hogy utóbbira feltétlenül lehetne majd mindazon technológiákkal programokat készíteni, amivel WP7-re is lehetett.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nem a Phone-on, hanem általában az ARM-os Windows-okon (azokról beszéltél ugye te is):


    Nem. Te ezt írtad:
    Aha. Tehát a desktop felültre egyáltalán nem lehet majd saját alkalmazást (köztük Silverlightosat se) írni Windows Phone-on;


    Ebből a mondatból kiolvasható, hogy van Windows Phone-on desktop. Ami nincs, de ebben egyetértünk, csak a fenti mondatod pontatlan.

    Nyilván - csak mivel a cikk nem is említette az x86-ot, hanem csak a Windows Phone-t, így tök mindegy is, hogy mi lesz x86-on.


    A cikked a Windows 8-at említette, de nem tett különbséget az x86 és ARM között. Azt a - hamis - látszatot keltette, hogy Windows 8-on egyáltalán nem fut majd a Silverlight. Tudom, hogy Te sem így gondolod, de nem ezt írtad a cikkben, ezért bátorkodtam szót emelni. Épp elég kárt okozott már az ilyen pongyola fogalmazás és féligazság.

    WP-ről írod:
    De ha nincs desktop, akkor abból nem legalább annyira következik ugyanaz, hogy ti. akkor oda ugye nem lehet majd Silverlight-ban írni alkalmazásokat,


    Tévedsz. A Windows Phone-on most is Silverlightban írjuk a programokat, a 80,000 app több, mint 80%-a (lehet, hogy van 90 is) Silverlight-ban készült. Ezek persze nem böngészőben vagy desktopon futnak, biztos ez zavart meg...

    Az meg, hogy a Microsoft nem fogja egyik napról a másikra non-supported-be átrakni ezt a technológiát, az világos volt eddig is - kár is magyarázni a nyilvánvalót.

    Lásd fenn, hogy miért kell magyarázni a nyilvánvalót, miért nem szabad olyat írni, hogy a Windows 8-on egyáltalán nem lesz Silverlight.

    A WP-ról:
    ami... maga is egy ARM-alapú Windows 8 lesz


    Igen, ha nálad az OS kimerül a kernelben. A Shell jó eséllyel más lesz (nincs hivatalos infó, csak józan ész), nem lesz desktop, és még arról sincs hivatalos információ, hogy WinRT lesz-e egyáltalán telefonon. Nem beszélve mondjuk a HTML alapú app-fejlesztésről.

    Amúgy mint lentebb is írtam, mind rich media, mind LOB területen komoly lemaradásban van a WinRT a Silverlight-hoz képest. Designer-developer együttműködésben is (behaviorok hiánya). Elterjedtségről, Mac kompatibilitásról ne is beszéljünk. Ahol az SL valóban megbukott, az a plugin, mint ahogy maga a plugin modell is megbukott, hála a mobil eszközöknek.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Honnan veszed, hogy lesz Windows Phone-on Desktop???

    Nem a Phone-on, hanem általában az ARM-os Windows-okon (azokról beszéltél ugye te is):Windows 8 ARM devices to have a non-Metro desktop experience with app restrictions. A 3 colos képernyővel szerelt telefonokon futó Windows Phone-on - ami ugyanakkor maga is egy ARM-alapú Windows 8 lesz - nyilván egyáltalán nem lesz, még ez a korlátozott desktop sem, mert nem lesz rajta "bedrótozott" Office meg Excel se. De ha nincs desktop, akkor abból nem ugyanúgy az következik, hogy oda ugye nem lehet majd Silverlight-ban írni alkalmazásokat, mint abból, hogy ugyan van valamifajta desktop, csak éppen saját alkalmazást nem lehet írni rá? Tehát akkor ez hol is mond ellent annak, hogy nem lehet majd a Windows on ARM / Windows Phone platformokra még desktop felületre sem Silverlight-alkalmazásokat írni?

    A cikked összevissza keveri a Windows Phone-t és a Windows 8-at.

    Te csak hiszed, hogy keveri, mert azt gondolod, hogy a két dolog valami diszjunk fogalom - pedig nem. A Windows Phone 8 (Apollo) ugyanis egyben Windows 8 is lesz. Igazából az, hogy a Windows 8 mobilos kiadását Windows Phone-nak fogják esetleg továbbra is hívni, csak annyi külöbséget jelent majd, mint amennyi különbség a Windows 7 Home meg a Windows 7 Enterprise között van. Egyikben kicsit több dolog van meg egyik célkörnyezethez van szabva, a másikban kicsit kevesebb van, mert más célkörnyezethez van szabva - de alapjaiban ugyanaz képezi mindkét rendszer magját.

    A valóság, hogy Windows 8 x86 desktopon továbbra is támogatott marad a Silverlight, mint out of browserben, mind pluginként

    Nyilván - csak mivel a cikk nem is említette az x86-ot, hanem csak a Windows Phone-t, így tök mindegy is, hogy mi lesz x86-on.

    Windows Phone 8-on is, támogatott lesz, ahogy most van. Az új Metro felületen (ami Win8 dolog, és fejlesztőként ARM-on az egyetlen elérhető platform), nem lesz Silverlight, se böngészőben, se appként. Helyette van WinRT, ami sokban hasonlít, de nem ugyanaz.

    Másodszor is meg kell köszönnöm, hogy leírtad ugyanazt, ami a cikkben is volt.

    Köszi, hogy még egyszer leirattad velem, amit az előbb már leírtam...

    Íratta a fene. Te akartad produkálni magad. Sikerült is. Gratuláltam is hozzá.


    Amúgy meg minden elméleti lehetőség lététől vagy nem lététől elvonatkoztatva: ki a büdös fene lesz az aki a gyakorlatban Silverlight-ban írja majd meg az alkalmazását, miközben a WinRT lesz a dedikált, és minden eszközkörnyezetben grantáltan és egységesen támogatott és jelenlévő futtatóplatform, és miközben ARM-alapú eszközökön - köztük Windows Phone-okon - még böngészőn keresztül, weboldalba ágyazva sem lehet majd futtatni Silverlight alkalmazásokat? Minek írná meg ilyen körülmények között bárki is Silverlightban bármilyen alkalmazását - miközben ráadásul állítólag technológiailag a WinRT ugyanaz, csak lilában? Azért, hogy keresztbe tegyen magának és korlátozza a szoftvere használhatóságát, futtathatóságát, eladhatóságát? És a Microsoft miért vinné tovább a Silverlightot ilyen körülmények között és ha az ugyanazt tudná, mint a WinRT, csak kevesebb környezetben és több kompatibilitási problémával?

    Értem én a félelmet attól, hogy megint újat kell tanulni, meg az évek alatt kidolgozott megoldások felét-háromnegyedét megint ki kell dobni - de a nagy büdös igazság sajnos az, hogy reálisan semmilyen észérv nem szól a Silverlight továbbvitele és teljes mellszélességű támogatása mellett a WinRT-vel párhuzamosan - pláne nem ebben az új Windows ekoszisztémában. (Azért nem, mert míg a WinRT-alkalmazásokból lecsippent majd megkerülhetetlenül magának 30 százalékot a Microsoft, addig a Silverlight esetében ezt utólag nem tudná bevezetni, így ha azt valóban ugyanúgy támogatná mint a WinRT-t, azzal saját üzleti érdekei ellen tenne.)

    Az meg, hogy a Microsoft nem fogja egyik napról a másikra non-supported-be átrakni ezt a technológiát, az világos volt eddig is - kár is magyarázni a nyilvánvalót. De ennek köze nincs ahhoz, amiről tényleg szó van, hogy ti. egyszerűen ha az ember a Windows 8-ra, mint generikus platformra akar majd fejleszteni, akkor ezt Silverlight-ban nem fogja tudni majd megtenni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Tehát a desktop felültre egyáltalán nem lehet majd saját alkalmazást (köztük Silverlightosat se) írni Windows Phone-on;


    Honnan veszed, hogy lesz Windows Phone-on Desktop???

    A cikked összevissza keveri a Windows Phone-t és a Windows 8-at.

    A valóság, hogy Windows 8 x86 desktopon továbbra is támogatott marad a Silverlight, mint out of browserben, mind pluginként. Windows Phone 8-on is, támogatott lesz, ahogy most van. Az új Metro felületen (ami Win8 dolog, és fejlesztőként ARM-on az egyetlen elérhető platform), nem lesz Silverlight, se böngészőben, se appként. Helyette van WinRT, ami sokban hasonlít, de nem ugyanaz.

    Köszi, hogy még egyszer leirattad velem, amit az előbb már leírtam...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A Windows 8-nak két felülete van - a Metro és a desktop. A desktop mindenben kompatibilis a Win7-el, így a Silverlight-ot is futtatja. A Desktop ugyanakkor csak x86-on érhető el, ARM-on ott saját program nem lehet. A Metro felületen a Silverlight utódjának számító WinRT használható

    Aha. Tehát a desktop felültre egyáltalán nem lehet majd saját alkalmazást (köztük Silverlightosat se) írni Windows Phone-on; a Metro felületen pedig nem fog futni a Silverlight - tehát oda ezért nem lehet majd Silverlight alkalmazásokat írni. Azaz, se a desktop, se a Metro felületre nem lehet majd Silverlight alkalmazásokat írni.

    Kösz, hogy tiszta vizet öntöttél a pohárba, és leírtad ugyanazt ami a cikkben volt.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Lewisfm:
    Egyébként kíváncsi lennék, hogy a Metro felület miben visszalépés a Silverlight-hoz képest?


    Sajnos sok dologban. Pl ami így hirtelen eszembe jut: nincs deep zoom, validációs framework, behavior-ök.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Jelenkeg Windows 8 Consumer Preview-n van telepítve a Visual Studio 2011 beta, s gyönyörűen lehet vele Silverlight alkalmazásokat fejleszteni.

    Ráadásul az MS-nél bevett gyakorlat a kb. 10 éves terméktámogatás, enél a rendszernél is valószínűsíthető, hogy tartani fogják hozzá magukat.

    Ahogy VBandi írta, a probléma az lezs "mindössze", hogy Metro-s alkalmazásként, vagy Metro-s böngészőben nem fog futni a Silverlight plugin, de más (pl. Flash) plugin sem.

    Egyébként kíváncsi lennék, hogy a Metro felület miben visszalépés a Silverlight-hoz képest? Egy dologban biztosan: SL van Mac-re is.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Jaj, már megint ez a félreértelmezés. Itt a tiszta víz a pohárba:

    A Windows 8-nak két felülete van - a Metro és a desktop. A desktop mindenben kompatibilis a Win7-el, így a Silverlight-ot is futtatja. A Desktop ugyanakkor csak x86-on érhető el, ARM-on ott saját program nem lehet.

    A Metro felületen a Silverlight utódjának számító WinRT használható. Ez egyelőre kevesebbet tud a Silverlight-nál, ugyanakkor jobban integrált az OS-be, ezáltal jobb teljesítménymutatókkal bír, illetve mobil (tablet) környezetben is jobban teljesít.

    A Windows Phone 8 minden alkalmazást képes lesz futtatni, amit a Windows Phone 7. Tehát Silverlight-ban és XNA-ban írt appokat is. Ez épp a napokban erősítették meg. Hogy emellett portolják-e a WinRT-t WP8-ra, az ebből a szempontból érdektelen, továbbra is lehet majd a megszokott módon telefonos alkalmazásokat készíteni.

    Ennyi.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
Tetszett amit olvastál? Szeretnél a jövőben is értesülni a hasonló érdekességekről?
abcd