Nem lesz Silverlight 6?
2011-11-10T14:09:40+01:00
2011-11-13T20:08:02+01:00
2022-07-19T05:13:05+02:00

  • Az Adobe nem a mobil piacot adta fel en bloc, hanem a böngészőben futó webes megjelenítést nem fejlesztik tovább (még a 11.1-es lejátszót azért kiadják mobilra is). Mint mobilos alkalmazásfejlesztő platformot (AIR) továbbra is fejlesztik, azaz az alkalmazásboltokban ezután is ott csücsülhetnek a Flashben készült új alkalmazások. A mobil kütyükön pedig úgy látom inkább az alkalmazásoknak kedvez a piac, mint a honlapoknak. Mindazonáltal a lépésük minimum kétségbe vonható, de legalábbis rosszul lett kommunikálva, s a Flash fejlesztők nem kifejezetten boldogok most.

    Ami a tableteket illeti, jó esélyt látok rá, hogy kettéválik a termékvonal mobilos és desktop alapú eszközökre, s az utóbbiakon a sima honlapoknál is megjeleníthető lesz a Flash.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azzal hogy az Adobe feladta a mobil piacot, lényegében a webes piacot is feladta - mivel ha a mobilok nem is, de a tabletek azért elég jelentős tartalomfogyasztók - és pláne azok lesznek hosszabb távon - hogy érdemes legyen olyan oldalakat gyártani amik ezeken nem elérhetők. Ezzel együtt a SL/Flash esetleg intraneten élhet még egy darabig, de hosszú távon ott sem hiszem hogy megmaradnak, mivel ezek után mindenki html5/js alapra fejleszti az eszközöket is.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nekem gyanús, hogy a HTML5 nem fogja egyhamar kinyírni a Flash-t, legalábbis a böngészős játékok területén biztos nem. A Silverlightnak sem sikerült, én a HTML5-nek sem jósolok ezen a területen nagyobb jövőt.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "
    Amúgy meg tökmindegy, a fless és a SL egyként ki lett nyírva a html5 által
    "

    ezt honnan veszed? ha persze úgy értelmezed a fless-t, hogy az a mobil készülékek böngészőiben futó flash lejátszót takarja, akkor igen, de szerintem maga a flash technológia "egy kicsit" több ennél,


    "
    ilyenen vitatkozni kb. annyira értelmes dolog mint hogy anno melyik volt jobb, a ZX-Spectrum vagy a Commodore 64...
    "

    nem vitatkozni akarok, hogy melyik a jobb, biztos mindkettőnek vannak erősségei, csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy könnyen valótlanságokat lehet gondolni, állítani, ha csak a hype jut el hozzánk és nem ismerjük az adott technológiát (lásd például a napokban rosszul(?) kommunikált "Leállítja a mobilos Flash fejlesztését az Adobe" hírverést),

    szerkesztés: egyébként az adaptív streaming-et (ezt kifogásoltam, nem?) tudja "önmagában" az SL? szerver oldali támogatás nélkül is megy? úgy-e nem? ez volt a kérdésem/kifogásom alapja, ha esetleg rosszul tudnám, akkor kérlek világosíts fel, köszönöm,
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A SL önmagában úgy a 4.0 óta tudja, vagy a 3.0 óta, nem emlékszem. Amúgy meg tökmindegy, a fless és a SL egyként ki lett nyírva a html5 által, így utólag ilyenen vitatkozni kb. annyira értelmes dolog mint hogy anno melyik volt jobb, a ZX-Spectrum vagy a Commodore 64...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • tudom, hogy veled nem "érdemes" leállni "vitatkozni", de

    "
    A harmadik dolog, hogy funkcionálisan gyakorlatilag semmi pluszt nem kínált a már meglévő konkurenseihez képest. Nem volt semmi stratégiai jelentőségű, amivel többet tudott mondjuk a Flash-nél ... Hasonló módon a dinamikus bitrájátú streaming is lényegtelen amíg egy kattintással ki tudom választani a sávszélességem vagy át tudom váltani a videó felbontását a lejátszómon.
    "

    ezt mióta nem tudja az FMS, meg mióta tudja "önmagában" az SL?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "
    A Silverlight cirka 2 év alatt 70%-os lefedettséget ért el internetre kapcsolt desktop gépeken. Amire az indulásakor nem számítottak a Microsoft-nál, legalábbis abban a divizióban ami a Silverlightot fejlesztette: IPhone, Android másodsorban (ezekkel még megbírkóztak volna), Sinofsky elsősorban.
    "

    biztos én emlékszem rosszul, de a 2008-as pekingi olimpia előtt nagyon ment a hype, hogy most akkor vége a "flash"-nek és az SL majd jól lenyomja, és ugyebár, már akkor is nagyobb volt a flash lejátszók penetrációja 70%-nál, és biztosan én emlékszem rosszul, hogy az MS akkor mennyire is optimista volt,

    szóval, most akkor mi van? nem jött be a dolog és játsszuk el azt, hogy mi a 70%-nak is örülünk, sőt nem is számítottunk ekkora sikerre, úgy-e milyen szép dolog is a pozitív gondolkodás,

    értem én, hogy a hozzászólás az SL-t fejlesztő divízió "reményeit" említette, de úgy-e nem ők döntenek a saját sorsukról, és ilyenformán teljesen lényegtelen, hogy mit mondanak-gondolnak...

    nem flame-et akarok indítani, csak fel szerettem volna hívni a figyelmet az utólagos magyarázkodásra, ez is egy olyan tulajdonság, ami miatt az emberek egy csoportja, köztük én is az MS-t nem igazán kedveli,

    értem én azt is, hogy az általam kifogásolt tartalmú hozzászólás nem egy hivatalos MS közlemény, hanem hegyipatak írta, de akkor is...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Akkor is lassabb. Egy html akkor is megjelenik ha egyik kép sem jött még át, max. akkor nem úgy néz még ki ahogyan kellene.

    De ezt elvben meg lehetne oldani. A többi gondot (csak windows és desktop mac platformon elérhető, winrt esetén windowson sem, kimarad az IOS, az Android) illetve hogy a gugli nem igazán szereti, ezért a pagerank és az attól mára nagy vonalakban független megjelenési sorrend miatt a megrendelők sem igazán szívesen rendelnek ilyen oldalakat) már húzósabb probléma.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szerintem a lassú betöltés sem volt gond, csak annak, aki nem ismeri a MEF-et.

    Ez lehetővé teszi, hogy modulokra bontsd szét a programot, s az töltődik csak le, ami kell és a rendszer cache-elni is tudja a már letöltött modulokat. Így már felvette a versenyt a HTML render-elési sebességgel is.

    Amúgy ez a MEF benne van a normál .Net-ben is...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Én eredeti szándékom szerint nem üzleti alkalmazásokra szerettem volna használni a Silverlightot, hanem hobbi szintű játékfejlesztésre. Sajnos a SL ezen a területen sem alkotott nagyot. Bár vannak Silverlightot is támogató játékos oldalak, de a Flash-oldalakhoz képest szinte nulla látogatottsággal.

    Ettől függetlenül én továbbra is szeretem a technológiát, és ezért bosszant, hogy ily csúful eltűnik a süllyesztőben.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nem egészen. A SL nagyon-nagyon jó megoldás lett volna webes üzleti alkalmazások fejlesztésére - azt amit mindenféle javascriptes tákolásokkal és flash-sel lehetett összekínlódni azt nagyon szépen és elegánsan meg lehetett csinálni. Viszonylag kis ráfordítással tudtál nagyon látványos felületeket csinálni, amikbe WCF-en keresztül lehetett databindelni az adatokat.

    A dologgal alapvetően három baj volt:

    1. Ugyanaz a baj, mint a flash alapú oldalaknál - a lassú betöltődés. Egy html alapú oldal már akkor is mutat _valamit_ ha az oldal jó része még nem jött át. A legtöbb flash/sl alapú oldal viszont amíg nincs minden a helyén csak egy szép progressbart mutat.

    2. A weboldalak 99%-a a keresőmotorokban lévő helyezésre hajt. Márpedig azt hogy a gugli hogyan viszonyul egy SL alapú oldalhoz senki nem tudhatja - mivel az az algoritmus hogy mi alapján vesz előre egy oldalt titkos. Még a PR sem mutat semmit, 3-as PR-ű oldalt lazán be tud előzni egy 1-es a saját kulcsszavaival is.
    Innentől kezdve az oldalak erősen arra hajtanak amiről azt _hiszik_ hogy a gugli ezért vagy azért előbbre veszi őket. Az SL pedig nem igazán tartozik ezek közé. Intranetre viszont azért készülgetnek SL alkalmazások mind a mai napig - legalábbis az álláshirdetéseknél elég gyakori elvárás az SL - ma még.

    3. SL programot írni igen jó adag felkészültséget, mély OOP ismereteket igényel. Főleg azért, mert a designer support a béka feneke alatt van - és ez már istenes ahhoz képest ami régebben volt. De így sem nagyon lehet fejleszteni Expression Studio nélkül, márpedig az elég ocsmány dolog hogy ide-oda kell ugrálni a Visual Studio és az ES között. Ennél azonban nagyobb gond, hogy a legegyszerűbb alkalmazáshoz is tudni kell mindent, nem úgy megy mint egy windows.forms esetén ahol egyszerű dolgokat viszonylag kevés ismerettel is meg lehetett oldani, és csak a komplexebb dolgokhoz kellett a mélyebb tudás.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Sajnos ez a 70%-os lefedettség valóban elég kevés, régebben pedig még rosszabb volt a helyzet. A Silverlight 3 idején készítettem néhány egyszerű silverlightos játékot, és elküldtem a linkjét az ismerőseimnek. Volt, aki kipróbálta, másoknál viszont nem volt telepített Silverlight. Egyikük nem akarta, másikuk pedig nem _merte_ feltelepíteni a plugint, mondván, hogy fogalma sincs róla, hogy mi is az. Ez a helyzet azóta persze már változott, de ettől függetlenül mégis azt tapasztalom, hogy Silverlight játékokkal nem nagyon lehet labdába rúgni a weben, pedig a technológia szerintem nagyon kényelmes, és jól lehetne ilyen célokra használni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A Silverlight cirka 2 év alatt 70%-os lefedettséget ért el internetre kapcsolt desktop gépeken.

    De nem azért, mert ekkora igény volt rá, hanem mert magától feltelepült mindennel és/vagy eleve a rendszerrel érkezett. Pont úgy, ahogy az Internet Explorer is, ami ugyan ott van az asztali gépek 90%-án, mégsem azzal böngész a felhasználónak nem, hogy 90%-a, de még annak a kétharmada sem. Ráadásul 70% pont az a szám ami tökéletesen elégtelen ahhoz, hogy erre, mint megkövetelt platformra építeni lehessen, hiszen ez egyben azt is jelenti, hogy minden megoldás amit erre építesz, a felhasználók 30%-ánál nem fog futni (ha generikus a közönséged). Ami rengeteg. 5, maximum 10% lenne az a határ, ahol még esetleg vállalható lenne ez a dolog. Talán.

    És akkor ez még csak a felhasználói oldal - a fejlesztőiről nem is beszélve. Ahol a Silverlighttal az a baj, hogy olyan környezetbe szánták (ti. a webre) ahol teljesen rendszeridegen a teljes koncepciója, az ott natívnak, belterjesnek tekinthető technológiákkal csak nagyon nehezen kapcsolható össze. Ezért integrálni sem lehetett nagyon semmivel, vagy csak óriási áldozatok árán ahhoz képest, mintha eleve a web natív technológiáiban készítik el a megoldást. Ezzel ugye minden olyan előnye is elveszett ami esetleg az amúgy fejlettebb fejlesztőeszközökből, fejlesztési folyamatokból eredet. Mert amit megnyertél a réven azt elvesztetted a vámon.

    A harmadik dolog, hogy funkcionálisan gyakorlatilag semmi pluszt nem kínált a már meglévő konkurenseihez képest. Nem volt semmi stratégiai jelentőségű, amivel többet tudott mondjuk a Flash-nél - legalábbis azokon a területeken nem, ahol konkurálhattak volna egymással. Akkor meg miért is tért volna át rá bárki. (Mert ugye az, hogy bele tudok lassítani a videóba jó dolog, de a felhasználók 99.999%-a soha nem használná és soha nincs is valódi szükség rá. Hasonló módon a dinamikus bitrájátú streaming is lényegtelen amíg egy kattintással ki tudom választani a sávszélességem vagy át tudom váltani a videó felbontását a lejátszómon.)

    Na, ezért nem jutott semmire a Silverlight. Nem azért, mert jött az iPhone meg az Android. Meg főleg a HTML5. Ezek csak azok voltak amik még az eseti alkalmazását is feleslegessé ill. impraktikussá tették - de ezek nélkül se lett volna nagyon mainstream soha a fenti okok miatt.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az egy dolog, hogy a Silverlight nem lett olyan népszerű és elterjedt, mint ahogyan arra eredetileg számítottak a Microsoftnál

    A Silverlight cirka 2 év alatt 70%-os lefedettséget ért el internetre kapcsolt desktop gépeken. Amire az indulásakor nem számítottak a Microsoft-nál, legalábbis abban a divizióban ami a Silverlightot fejlesztette: IPhone, Android másodsorban (ezekkel még megbírkóztak volna),
    Sinofsky
    elsősorban.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nekem is tetszett volna a Silverlight, csak belefutottam egy érdekes hibába, amire még MS körökben sem találtak megoldást.

    https://devportal.hu/forums/t/10785.aspx

    Vicces, hogy pont a saját böngészőjükkel nem működött megfelelően a SL.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szerintem eddig az ms-nek lett volna lehetősége leváltani a html/js csodát az ie-vel. Most már nincs neki sok.

    Esetleg azt tudnám még elképzelni, hogy bevezet valaki ingyenes alkalmazásokat az új motorjába/környezetébe.
    Kitalál egy új nyelvet/technológiát, amit kvázi böngésző alternatívának nevezhetünk, és kész megoldásokat adna, akár felhőben hosztolva ócsóért/ingyé (webshop, tartalomkezelő, office csomag, desktopos alkalmazások alternatívái, játékok, stb).
    Persze első körben kéne mellette támogatnia a html,js-t.
    Csak ugye be lehetne rakni olyan linkeket egy-egy weboldalba, hogy ha rábök, már ott is az új motort használó alkalmazás (pl ingyenes játék, egyéb alk.) már...
    Így látnék valamennyi esélyt, hogy elterjedne a mai böngészők mellett, vagy lenyomná a többit, ha eleve elterjedt böngészőről beszélgetünk.

    Kérdés, hogy akarja-e ezt valaki, és megéri-e neki...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szerintem azért lett ez, mert senki sem tudott kiegyezni a másikkal. Hogy is tehették volna, senki sem adja át a másiknak a terepet, akié a platform, azé a "hatalom", ő lesz a meghatározó technológiai téren. Ezért választottak egy olyan utat, ahol mindenki egyenlő esélyekkel indul. Gondolom én Illetve a JS tanulási görbéje nagyon meredek, tehát nagyon sok ember (akár Mr. Steve Blood is) tud majd vele dolgozni - ócsóé, gyorsan.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Számomra az is furcsa volt, hogy miért éppen HTML + Javascript lett a jövő technológiája? Az egy dolog, hogy a Silverlight nem lett olyan népszerű és elterjedt, mint ahogyan arra eredetileg számítottak a Microsoftnál, de miért éppen a Javascriptet tolják előtérbe helyette?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Amit nem csodálok. Ha 10 évvel ezelőtt azt mondta volna valakinek, hogy a mobilok ilyen mértékű fejlődésen fognak átesni még elhitte volna talán. De ha folytattam volna, hogy de bizony dokumentumokban fogunk script segítségével machinálni vele applikációkat...

    Ráadásul egy olyan scriptnyelvvel, aminél még mindig kérdés, hogy hogy írjuk a class-t
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • A silverlight amúgy nekem is tetszett, de eleve el volt rontva azzal, hogy túl sokáig töltődik le, ha valami komolyabb dolgot töltünk be.

    A xaml-megmarad, meg szerintem az MVVM model is felbukkan majd még . Csak nem weben talán.

    Továbbá már láthatóak a csírái annak, hogy a javascript bővítve, lecserélve lesz valami másra. Sok kezdeményezés van rá kísérleti fázisban. (amennyire olvasgatok)

    Én nagyon remélem, hogy kitalálnak valamit, mert a js-nek is megvannak a szépségei, de jobb lenne valami rendesen objektumorientált nyelv, meg satöbbi :) Meg ugye az egységes standard böngészők - utópia.

    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Illetve natív kód írása, vagy valamilyen multiplatformos mobil fejlesztőeszköz használata.

    Amúgy próbálgattam a sencha touch demóit a kis gagyi droidomon (2.3.4).
    Többen is ezt állították a legnatívabb érzést nyújtó mobil html frameworknek (itt is, meg phonegap levlistán is), de hát erősen érződik, hogy webes megoldásról van szó (mikor betöltődik az egész oldal, ugranak kicsit a kontrolok, tetű lassúnak tűnik a natív appokhoz képest...
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Igen, a "versenynek" köszönhetően ismét a legrosszabb utat választottuk Se flash (mobilon), se Silverlight, marad a mindent megváltó (és még közel sem kész) HTML5 a csodálatos Javascript-tel és browserfüggő kódolással. Szuper.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ez bizony elég rossz hír, már persze ha tényleg így is gondolja a MS. Rajtam kívül még sok olyan fejlesztő van, aki - részben a Microsoft propagandájának hatására - egy csomó időt és energiát fektetett a Silverlight megtanulásába és silverlightos alkalmazások készítésébe. Ezt mondjuk nem bántam meg, mert tetszik a C# és a Silverlight, ezért inkább bosszús vagyok, hogy miért kell a Microsoftnak ezt a vonalat így lezárnia.

    Ezentúl a Silverlight helyett majd használhatunk HTML 5-öt meg a szörnyűséges Javascriptet? És vajon meddig lesz ez a követendő irány? Mikor jön elő majd valamelyik microsoftos emberke fejében az az ötlet, hogy vegyük elő inkább a C64 Basicet? Akkor a színeket majd megint POKE 53280 meg POKE 53281 utasításokkal lehet állítgatni
    Mutasd a teljes hozzászólást!
abcd