Kezdő 3D grafikus kérdései
2011-08-08T17:55:47+02:00
2011-08-30T21:30:54+02:00
2022-07-24T11:42:44+02:00
  • a "guglizás" ilyen van, de googlizom nincs.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Kár lenne érte, nagyon faszányosan néz ki. Mondjuk az avatár is jól nézett ki, mégsem bírtam végigülni, de hátha itt sztori meg rendezés is lesz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Hát, ha nem változtattak azon sztorin, amit utoljára halottam, akkor inkább soha :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!

  • Vagy soha, vagy ősszel, vagy ilyesmi :)

    Csak a 3D miatt linkeltem, jórészt made in hungary.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Jóóóóóóóóóóó. Nagyon. Tetszik, akarom, mikor lesz moziban?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Azért kell a lowpoly modellezés, mert jelenleg nincs olyan program (nem ismerem mindet), ami jó lowpoly-t generálna NURBS modelből.

    Csinálj 1-2 NURBS modelt és próbálj belőle lowpolyt készíteni. Meglátod, hogy az eredmény katasztrofális.

    Blenderben ha sculptolsz highpolyt abból is kézzel tudsz a legjobb lowpolyt gyártani.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Szia, topicindító,

    én amatőrfilmezéssel foglalkozom, ha gondolod cseveghetünk a témában. Akár majd kooperálhatunk is :)

    Én a magam szempontjából a cél érdekében, a modelleket nem csinálnám, hanem venném, letölteném, majd animálnám, elrendezem, mozgatom, állítólag világítani is kell.

    Megismerkednék célszoftverekkel, Poser félékkel, meg tájgenerátotokkal.

    Csak nincs időm :) Így jelenleg utómunkás, utóeffektes dolgokkal ismerkedem. 50 éves koromra profi leszek :)

    Fentieket nem azért mondtam, hogy ezeket csináld, csak csevegek.

    Egyébként megfigyeltem, hogy itt prog.hu-n nagyon szeretik ijesztegetni az embereket, bármibe is próbálnak kezdeni.
    Ha tényleg van időd, és sokat foglalkozol vele szerintem max 1-2 év és használhatót tudsz nyújtani. Sőt előbb is, csak sokáig tart :) Nem kell ezer papír, ki nézi? Referencia, az számít! Esetleg valami fesztivál díj.

    Próbáltam én is 3D-t tanulni, nem lehetetlen, csak látni kell hozzá, és jól használható felhasználói felület kell hozzá.
    De ha blendert használtál, akkor nálad még erre sincs szükség.

    Szóval gyakorolj, alkoss, és ne hagyd magad :)

    ui.:
    Ja, egy kissé kommersz felhasználási terület, pl lakópark, épület látványterv készítés.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Még azt nem értem hogy a játékokhoz mért kell feltétlen low polyba modellezni? Oké értem én, mert hogy kevés polygon jöhet csak szóba, nem lehet annyi mint egy filmbenn, ez világos. De miért nem lehet NURBS-ban modellezni? Aztán átkonvertálni polygon grafikára, olyan minőségben, amilyenbe szükséges.
    A renderek is tudtommal, háromszögekre tesszellálják le a NURBS-okat, is utána jelenítik meg (mintha polygon lenne), szóval szerintem nem okozhat problémát az átalakítása.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nincsmit, sok sikert hozzá!

    És még egy apróságot ne felejts el, megvalósítható ötletet kiválasztani, legyen pici, legyen aranyos, és legfőképp ne legyen Up 2 :) . Kezdőknél még ez a nagyon tipikus hiba, hogy túl komoly dolgokba akarnak belekezdeni, mert nem látják előre a feladatok nagyságát.
    (persze ez nem baj, hiszen mindannyian akartunk már világot megváltani, idővel meg úgyis kinövi mindenki)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • "Messze nem annyi, mint a programozáshoz, de mindenképpen tanulni és gyakorolni kell, mielőtt elkezdenél bármilyen munkát elvállalni."
    Ezt örömmel hallom. :) Programozással is zöld ágra tudtam vergődni. :)

    @sirpalee: nagyon sokat segítettél! köszi szépen!
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Az érvek érdekeltek, ami mögötte van, mert én mást tapasztaltam. De oké.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Továbbra is fenntartom, hogy tudni kell rajzolni, ha valaki grafikusnak megy. Az arányérzéket lehet fejleszteni modellezéssel, talán könnyebb is számítógéppel alkotni modellt, mint pl. szobrot faragni. De a kreativitáshoz szerintem elengedhetetlen a rajztudás. Ez az én véleményem, ha cáfolni akarod, nyugodtan lehet, nem akarok vitatkozni, csak mondom.

    @topiknyitó: akármilyen területére kerülsz is a modellezésnek, kitartás kell hozzá. Messze nem annyi, mint a programozáshoz, de mindenképpen tanulni és gyakorolni kell, mielőtt elkezdenél bármilyen munkát elvállalni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • ... ha figyelmesen olvasol ...

    És mire alapozod ezt, hogy meg van lőve? Dolgoztam együtt nem egy 3d grafikussal, és tudtommal egyiküktől sem kérték a rajztudást. Persze lehet tudnak mellette, de nincs rá szükségük...

    Node ezen felesleges vitázni, valószínűleg egy jó 3D grafikus megtudna tanulni rajzolni, vagy olyan akinek van készsége a grafikához. De ettől még nem fogják számonkérni egy munkahelyen, és ha saját indíttatásból nem áll neki, lehet életében nem fog papírra rajzolni.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • nem árt de nem előfeltétel, mint ahogy lentebb állítják

    Én állítottam az előbb is, de kitartok mellette, hogy ha valaki nem tud rajzolni és hiányoznak a szerkesztési ismeretek, de 3D grafikusként próbál elhelyezkedni, akkor igencsak meg van lőve.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Mielőtt komolyabban belemélyedsz a hagyományos rajztudás nem szükséges a 3D modellezéshez, nem árt de nem előfeltétel, mint ahogy lentebb állítják. Persze anatómiai ismeret kötelező, ha szép karaktereket akarsz készíteni, és nyilván kell kézügyesség is, de nem egy olyan 3d modellezőt ismerek, aki előbb tanult meg 3d-ben dolgozni, és utána rajzolgatott inkább, mert érdekelte. Sok a hasonló készség, de ha megvan benned a készség, a sorrend teljesen lényegtelen.

    Lehetőségek? Sok van, bár főleg külföldön (magyarországon is megélhetsz belőle, és résztvehetsz nemzetközi produkciókban is, csak mivel kevés a hely és sok a próbálkozó, így könnyű eltűnni).

    Technikai tudás, ez nagyon attól függ milyen irányba szeretnél mozogni. Egy nagyon jó kézügyességű modellező / sculptor simán el van azzal, hogy ismer 3 gombot egy szoftverből, viszont azzal olyan dolgokat tud alkotni, amit egy technikai ember (aki mindennél jobban ismer egy adott szoftvert - főleg belső felépítés terén) sosem. De ha mégis technikai tudásra van szükséged, így nehéz megmondani mire van szükséged, mivel ez attól a területtől függ, amire specializálódsz. A tanulási folyamat elején a legfontosabb az, hogy a lehető legtöbb részen kipróbáld magad (nem kell csúcs minőségben, mindössze lásd mire van szükséged) - modellezés, textúrázás, sculptolás, világítás, riggelés stb...

    Plugin, eszközök? Attól függ, hova kerülsz, de indulásnak egy v-ray, mental ray ismerete nagyon hasznos tud lenni (mondanék arnoldot is, mivel egyre elterjedtebb, csak még mindig nem publikus), de úgyis ha bekerülsz valahova, akkor megtanítanak az ott használt renderelő minden trükkjére. Itt talán fontosabb a szépérzék, az hogy tudd milyen fények mire jók, melyikkel milyen hatást tudsz elérni. A maradék inkább technikai tudás (hogy állítod be a samplinget, milyen renderelési módokat használsz, stb.. de sok esetben egy studió belső világítási, fényelési módszere nagyon egyedi, saját materialok, saját módszerek - ezekre nyílván nem tudsz felkészülni előre, és nem is várják el tőled).

    Nem csak a renderelők fontosak plugin választásnál, hanem az egyéb eszközök is, de itt is készülj fel arra, hogy minnél nagyobb egy studió, annál több saját ezközzel dolgoznak, és ezeket is bekerülés után tanulod meg. De itt egy fumeFx, rayfire, thinking particles stb ismerete hasznos lehet. Ezek akkor fontosak, ha inkább fx artist irányba mozogsz (ami jópofa, és elég keresett terület - bár ide akkor már érdemes Houdinizni is).

    Távmunka - amíg egy sima modelt kell elkészítened talán. Onnantól kezdve, hogy egyre több és több belsős eszköz kell hozzá (rigelés, világítás) egyre nehezebb. Főleg mivel iszonyú halom adattal, scripttel, pluginnel kell dolgozni, amit nem szeret senki sem kiadni. Nem érdemes erre alapozni, ha nagyon jó vagy, van mögötted több év tapasztalat, akkor elérheted, de anélkül nem valószínű.

    De szeretik az embereket beültetni a céghez, mivel a belső kommunikáció eszméletlen fontos. Ez főleg akkor igaz, ha nem modellezéssel, hanem inkább a technikai részével foglalkozol, mivel folyton beszélni kell pl a belső fejlesztőkkel, más technikai szakikkal, és ehhez egy skype v bármi szörnyen kényelmetlen lenne (sokszor kell mutogatni valamit, más gépén tesztelgetni a dolgokat ami így nehezen oldható meg - én a másik felét tapasztalom, mint fejlesztő egy studiónál folyton kell ezt azt az eszközt tesztelni, javítani és gyakran bözgetik az embert az artistok, ez nem jó, ide más gomb stb... ezt távmunkában megoldhatatlan, mindkét fél részéről).

    3ds - blender téma. Blenderrel inkább ne foglalkozz, teljesen felesleges. Pár alapvető képességet adhat, de a technikai része mehet a kukába szinte azonal. 3ds-t főleg modellezésre és fx munkára használják (pl thinking particles - fume fx és társai), rigelésre, jelenet összerakásra, az egész rendszer alapjának inkább a maya az elterjedtebb (bár mostanában az XSI tör előre, mint mindenes szoftver). A houdini nagyon jó komoly FX munkára, és ez keresett is, mivel nagyon kevesen foglalkoznak vele, vagy ismerik. Cinema4D is szinte teljesen felesleges, nagyon-nagyon kevés helyen használják komolyabb dolgokra. (röviden : maya - houdini - xsi tudás a legeladhatóbb, max elfogadott, főleg a pluginjei, blender - c4d senkit sem érdekel)

    Optimális fejlődés - szépen találj ki egy animációt, karakterrel és vidd végig. Abban van minden, renderelés, animálás, riggelés, modellezés, textúrázás, kompozitálás. Annak ellenére, hogy specializálódni fogsz (kell majd időleg), hasznos ha más területeket is felületesen (vagy akár részletesen is) ismersz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nagyszerű. : )
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Oké véletlen elírások voltak. Ha arra figyelek h helyesen írjak akkor megy... Ezért se értettem h ezekben mi a hibam mivel tudom hogy így kell írni őket.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Amiket beírtam, azok a helyes verziók, azok helyett, amiket rosszul írtál..... nem "lehet hogy nekem van igazam", hanem cseszettül gáz, hogy az általános iskola után ez még kérdéses maradt.

    Namindegy, én ezzel nem töltök több időt.

    Sok sikert a 3D-hez.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Mindenhol így írják hogy technikák (google szerint 3 és fél millió oldalon)

    Azt is kérlek "nyilván"-nak írják. Lehet én tudom rosszul és nem bírok olvasni, de googleba beírom még fórumon is beszélik és mindenki rövid i-s változtatot helyesli.

    Oké akkor pluszot. :)

    bejáró.. Ezt is kajak így írják. xD Lol már..

    ki googlizom (gondolhatod nem direkt került egybe). a googlizás az meg net szleng.

    meg lesz, ezt is tudom hogy nem egybe írják, eléggé nyIlvánvaló.

    2D-ben.. Ezt hogy rákba kell írni nagymester?:D

    A legtöbb amit írtam, neten sokan állítják (egyhangúlag) hogy így van, szal ettől még lehet h neked van igazad.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • technikák
    nyilván
    pluszt
    bejárósban
    kigooglizom

    gyakorlás meglesz
    2D-ben

    meg pár vesszőhiba.

    Ennyit találtam, és tényleg nem szívatás, de jobb helyen még mindig elvárás. Hogy ne legyen, ahhoz nagyon zseninek kell lenned másvalamiben, és az első adandó alkalommal a fejedhez lesz vágva hogy "te beszélsz, aki még ...". :)

    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Mért lenne flame.. Csak azt nem tudom milyen hibákat vétettem, a nyilvánvaló elírásokon kívül. Újra átnéztem, de nem találtam egyet sem.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Nem flame, csak jótanács... tanulj meg helyesen írni.
    Van aki azt mondja, hogy nem fontos, de az vagy hülye, vagy kicseszni akar veled, vagy hazudik. Többnyire ezek kombinációja. :)
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Egyébként 2D-be minek kell rajzolgatni? Ha jól sejtem csak azért mert 3D-s képekhez is kell/jól jön pár skicc 2D-be.

    Rosszul sejted. Rajztudás nélkül egy grafikus olyan, mintha integrálni akarnál, de összeadni nem tudnál. A rajz az egész digitális grafika alapja.

    Nem tudsz pár képet mutatni hogy mi az a szint ami kell egy "esetleges" álláshoz?

    A kész renderkép legyen jobb, mint ja lefényképezték volna az adott tárgyat. Nézelődj.

    Ja igen meg említetted a low-poly modellezést. Lehet most hülyeséget írok, de ahogy fejlődnek a játékok, nem lehet hogy a high-poly (is) fog kelleni?

    Egy filmnél nem számít 10 perc render idő ide vagy oda, de egy játékban ha mindig félmillió poly-t használsz olyan modellekhez, amikhez elég lenne 450000 is, igencsak meg fogja lassítani a végeredményt, akármilyen brutális számítási kapacitás is van. Persze mindig jobbak és kidolgozottabbak kell legyenek a játékok, de a poligonszám alacsonyan tartása szerintem mindig is kötelezően ajánlott lesz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Értem, köszi :)
    A gyakorlás meg lesz.

    Egyébként 2D-be minek kell rajzolgatni? Ha jól sejtem csak azért mert 3D-s képekhez is kell/jól jön pár skicc 2D-be.
    Papíron egyébként nem vagyok valami jó. \:

    "és látom, hogy hol tartottam és mennyi kellett volna esetleg egy álláshoz."
    Nem tudsz pár képet mutatni hogy mi az a szint ami kell egy "esetleges" álláshoz?
    Csak hogy előttem legyen a cél. :) Egyébként leginkább azért csinálom mert szeretem, szal legjobban nem az állás meg pénzkeresés hajt.

    Ja igen meg említetted a low-poly modellezést. Lehet most hülyeséget írok, de ahogy fejlődnek a játékok, nem lehet hogy a high-poly (is) fog kelleni?
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Ezt később érdemes eldönteni, hogy merre kéne menni: offline vagy realtime grafika. Mindkettőnek ugyanazok az alapjai, amiket muszáj pengén tudni; modellezés, anyagok használata, animálás, fények használata,stb. - és minden egyéb, ami ezeket összekapcsolja (riggelés, normal/spec/diffuse/akármilyen map-ek elkészítése, blabla). Post-process is kell, pl. after effects.
    Render motoroknál sokféle módszer létezik, melyik miben erős. Ezt vagy a cég, vagy a feladat dönti el, de a vray egy jó alap. (nagyon elterjedt) Ha realtime, akkor úgyis a motor/vga határozza meg, hogy mit lehet, mit nem.
    Régen a design21.hu-n elég nagy élet volt és korrekt képet adott arról, hogy hol tart a szakértői réteg. (most se rossz, csak már nincs nyüzsi)
    A 3d egy elég nagy téma, szóval a tutorialok sokat segítenek, csak mindet csináld meg újra, magadtól is, hogy megértsd.
    Kreatív munkára meg inkább a távmegoldás játszik.
    Ha blenderben megcsinálod, amit más 3ds max-ban, de nem az az elvárás, akkor az olyan, mintha a vb tudásodat bizonygatnád egy java-s állásinterjún.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Mennyire lehet elhelyezkedni távmunkában és bejárósba?


    Mielőtt idáig eljutsz, tanulj meg szabad kézzel rajzolni (nem csak úgy "kockásfüzetbe" órák alatt, hanem tanfolyamon vagy valami művészeti iskolában). Azután nem ártanak szerkesztési ismeretek, 2d rajzkészség a számítógépen. Ezután megvehetsz és megtanulhatsz egy szoftvert, kiegészítőkkel, megtanulhatsz ízlésesen renderelni, fényeket, kamerákat beállítani, normálisan modellezni.

    Játékfejlesztéshez rá kell gyúrni a low-poly modellezésre, filmekhez pl. a részletgazdagságra... el kell határozni, melyik világ érdekel igazán.

    Amikor már több száz modellt megcsináltál, rutinfeladat pl. egy egyedi ház vagy UFO, akármi megtervezése és modellezése, renderelése, és normális végeredményt kapsz, akkor esetleg el lehet menni házalni cégekhez, akik grafikust, 3D animátort keresnek. Persze ehhez kell némi referencia, netán egy főiskola, vagy OKJ-s képzés is segíthet. Mindenesetre most még ne a távmunka előnyein és hátrányain törd a fejed, hanem gyakorolj... Rengeteget.


    Igazából a 3D grafika helyett a 2D után a webfejlesztésre mozdultam, de én is tanultam modellezgetni, és látom, hogy hol tartottam és mennyi kellett volna esetleg egy álláshoz.
    Mutasd a teljes hozzászólást!
  • Hali!

    Nagyon érdekel a 3D grafika (blendereztem de már átváltottam cinema 4D-re). Még arra is okot ad hogy előbb felkeljek, tehát gondolhatjátok hogy mennyire szerethetem.

    Tapasztaltabbak véleményét szeretném kikérni, pár kérdésről.

    Először is hogy mit tudtok tanácsolni ilyen kezdőnek mint nekem? Az optimális tanuláshoz, fejlődéshez. Youtube tutorialokat szoktam nézni, meg most letöltöttem egy C4D videó tutoriál DVD-t.

    Másik dolog ha majd grafikában szeretnék elhelyezkedni akkor mi az amit a legjobban kell tudni?
    Milyen teknikák. Meg mik az egyéb szükséges dolgok (általánosságban, min pl. a javacriptbe a JQuery) amiket elvárnak/segít a munkában (pl. pluginok, vray stb..)
    Milyen szoftverek ismeretét várják el a legtöbb helyen? Nyílván a 3ds a legfelkapottabb, de drága. Szóval ha valaki pl. egy ingyenes szoftverben a blenderben tud hasonlót nyújtani mint pl. 3ds-be amit elvárnak, akkor az jelenthet valami plusszt? Vagy semmi mivel a szoftvert vagy meg vették vagy nem, utána keresnek csak munkavállalókat.

    Milyen a helyzete a szakmának, illetve milyen kilátások vonatkoznak rá a jövőben?
    Én úgy gondolom hogy mindenképpen van rá igény, és lesz is. Hiszen jó grafika mindenhez kell: játékokhoz, filmekhez, szoftverekhez sőt még cégek emblémáját, cégek termékeinek az emblémáját, weboldalakat is nagyon fel tudja dobni az, ha 3D-be készítik el a grafikákat (+utómunka persze nem árt).

    Mennyire lehet elhelyezkedni távmunkában és bejárósba? Illetve milyen ismeretek, színvonal (ha mutatnátok valami galéráit sztem könnyen megérteném) szükséges az elhelyezkedéshez/pénzkereséshez.
    A téma is fontos gondolom, leginkább a számítógépes (3d játékos) grafika áll hozzám közel, de a filmes grafika is érdekel.

    Előre is köszönöm a válaszokat!
    Szakszavakat is írhattok nyugodtan, majd ki google-zom.^^
    Mutasd a teljes hozzászólást!
Tetszett amit olvastál? Szeretnél a jövőben is értesülni a hasonló érdekességekről?
abcd