Hello, halló elektor kalandorok, ismét itt vagyok, hogy új információkat mondjak a hangkeltés mikéntjérôl. Az elején úgy gondoltam, hogy az AWE-32 megfelelô téma lesz, de rá kellett jönnöm, hogy az emberek nagy részének nincs AWE-32-je, sôt ha van is, nincs olyan ember akinek szüksége lenne ilyen magas szintű hangtámogatottságra, pláne, ha elmondom, hogy a hardver-makrókra épül a rendszer. Utána jött ötlet gyanánt a GUS, de itt a lineáris kompatibilitás hiánya miatt bonyolult lett volna mindenkinek az igényeit kielégíteni. Ezek után maradtam annál a verziónál, hogy a hang/zene tárolására készített fájlok felépítését mondom el, magyarul a formátumokat ismertetem...Elsô körben az egyszerűbbekkel kezdeném, mégpedig a hangmintákat tartalmazó VOC, WAV, IFF, stb...formátumokkal. 

Az IFF formátum tulajdonképpen az Electronic Arts (EA) 1985-ben kiadott szabványa, mely mindenféle - mai szóhasználattal élve - multimédia alkalmazáshoz használható és lényege, hogy az információk kód, adat és idôzítô/vezérlô blokkokra vannak osztva. Ennek segítségével tulajdonképpen az információk öszszefüggô halmazát egyben lehet kezelni és még véletlenül sem nyúlhatunk bele másba. Az IFF formátumot használja egy kis módosítással a WAV formátum...

WAV:

A Microsoft Windows (TM) részére kifejlesztett formátum, mely a következô képpen néz ki:
Fejléc:
00h 4 "RIFF" karakterek
04h 4 Adatblokk mérete - a tényleges WAV file hossza
08h ? Adatok
Első blokk:
00h 4 "WAVE" karakterek
04h 14 Formátum leíró
18h ? Tényleges hang adatok
Formátum leíró:
00h 4 "fmt" karakterek
04h 4 blokk hossz?
08h 2 tömörítési típus
0Ah 2 csatornák(1=mono, 2=stereo)
0Ch 2 Frekvencia
0Eh 2 Bájt/sec
10h 2 Puffer méret
12h 2 Speciális adatok
Adat-leíró:
00h 4 "data" karakterek
02h 4 Adatblokk hossza
06h ? Tényleges adatok 

Ezek alapján, ha valaki megnéz egy WAV file-t (ajánlom a TADA.WAV nevűt), el tudja képzelni, mirôl is szól a dolog. Egy nagy hülyeség ez a RIFF formátum, de ha Bill Gates így döntött, nincs mit tenni.

A másik formátum a Creative Labs Inc. (emlékeztek, SB gyártója) által kifejlesztett formátum, mely egy kicsit egyszerűbb, de főleg a SB kezelését egyszerűsíti le. Manapság elég kevés program használ .VOC fájlokat, pedig gyorsabb, mint a .WAV. Lássuk, hogyan is épül fel! 

- Fejléc (00-19 bájt)
- Adatblokkok (1A bájttól egy TERMINATOR blokkig, lásd késôbb)

Fejléc:
00-12h "Creative Voice File" - azonosító
13h 1Ah karakter, a nyomtatás tiltásához
14h-15h Elsô adatblokk kezdôcíme - alapértelmezett esetben 1A 00
16h-17h Verziószám (al/fô) - alapértelmezett esetben 0A 01
18h-19h Verziószám ellenôrzés - 2-es komplementer + 1234h (29 11 alapban) 

Adatblokkok: (típus - 1 bájt, méret - 3 bájt, adatok - maradék bájtok)
(kivéve a TERMINÁTOR blokk, mert az csak egy típus, ezért 1 bájtos) 

00 Terminátor Nincs méret Nincs adat
01 Hang adat 2+hangadat hossza *
02 Hang folytatás adat hossza Hang adat
03 Csend 3 **
04 Könyvjelzô (?) 2 Könyvjelzô - 2 bájt
05 ASCII szöveg String hossza ASCIIZ string
06 Ismétlés 2 Számláló - 2 bájt
07 Ismétlés vége 0 Nincs adat (jelzö)
08 Speciális 4 *** 

*Hang info formátum: **Csend info formátum
00 - Frekvencia 00-01 - Csend hossza
01 - Tömörítés típusa 02 - Frekvencia
02+ - Hang adat 

***Spec. info formátum
00-01 Idő konstans:
mono  65536-(256000000/frekvencia)
stereo 65536-(256000000/frekvencia/2)
02 Tömörítés mikéntje
03 0=mono, 1=stereo 

Megjegyzések

Könyvjelzô: A Creative Labs eszközmeghajtói a státus bájtban tárolják (?)
Számláló: Ismétlések száma+1 (1-FFFE => 0-FFFD ismétlés, FFFF=végtelen
Frekvencia: Eltérôen a nevétôl a következôt jelenti:
normál_frekvencia=256-(1000000/frekvencia)
Csend hossza: Fent említett nem_normál_frekvenciában mért ciklusok száma
Tömörítés típusa:
0 8 bites
1 4 bites
2 2.6 bites
3 2 bites 

3+#Csatornák száma Multi DAC (nyilvánosan nem jelent meg sehol...) 

Gondolom ezek a fent említett dolgok mindenki számára érthetőek, akik egy kicsit is tanultak programozni. A példaprogram a homloküreg-gyulladásomra való tekintettel elmarad és a következô számra tolódik. (még jó, hogy nincs proceszszorüreg-gyulladásos vírus a gépeknél). 

A fent említett programok felhasználási területéről csak annyit, hogy - mint már mondottam - a WAV fájlokat a MS-WINDOWS (TM) használja, sôt a Windows CSAK ezeket használja. Tehát beépített függvényei a hangformátumok más típusait vagy fajtáit (MOD, S3M) nem kezeli önmagában. 

A VOC-ok pedig általánosan a C.LABS driverek által felismerhetô és minden ismeret nélkül lejátszható formátumok, melyek egyébként valamilyen oknál fogva gyorsabbak, mint a WAV-ok, pedig szinte ugyanúgy épülnek fel. 

Ennyit a technika újdonságairól (?) érdekességeiről, találkozunk jövő héten, és ne haragudjatok a tömörségért, de beteg vagyok, bocsi...TSCHuby voltam.